Få har väl missat att Universal Analytics går i graven 1 juli för att inte återuppstå. Nyheten kom ut för ett par år sedan och somliga var snabba på bollen och satte upp Google Analytics 4 nästan direkt, medan andra har väntat lite längre. Vi bestämde oss för att ta tempen på Sveriges e-handlare genom att undersöka hur det ligger till för 100 av de största aktörerna*.
10 % av Sveriges största e-handlare har fortfarande inte GA4
Många har säkrat datan - men inte alla
Resultatet kan låta positivt - 9 av 10 av de 100 största e-handlarna har faktiskt Google Analytics 4 uppsatt. Men vänder vi på siffrorna så är det ganska anmärkningsvärt att 1 av 10 inte har det. Med bara en månad kvar så kan man säga att det brinner lite i knutarna.
Varför är det viktigt?
Som e-handlare är det viktigt med data för att kunna mäta insatser och resultat. Många säljer produkter eller delar av sortimentet som är säsongsbetonade och att jämföra resultat med föregående månad säger lite medan jämförelser med samma period föregående år säger allt. Till skillnad från Universal Analytics, där du har kunnat välja att inte tillämpa någon tid för datalagringen, så sparar GA4 besöks-data i högst 14 månader. Att kunna analysera och mäta year on year i samma vy är alltså lite omständligt innan du har haft GA4 igång i minst ett år. Det här är en av många skillnader mellan UA och GA4.
Gör rätt från början
När du ska skapa upp din första Google Analytics property är det viktigt att tänka långsiktigt och säkerställa att strukturen blir rätt. Det är svårt att göra om i efterhand, så här kommer 5 snabba tips:
- Skapa en ny property som inte är länkad till UA: Om det nya GA4-kontot är länkat till det gamla UA-kontot kommer vissa events/hits att automatiskt omvandlas till GA4 events vilket kan riskera att bli fel och skapa förvirring. Börja hellre om från början så du har koll på uppsättningen.
- Bestäm struktur för datainsamling: Detta är speciellt viktigt om ni finns på fler marknader. Vi rekommenderar att skapa en property per marknad och sedan skapa en ”Global” property som samlar in konsoliderad data från samtliga marknader. Tänk även på att definiera IP-filter och ”Reporting attribution model” från början.
- Sätt upp ”Enhanced events” genom GTM: Installera alla e-handels events från början och gör det genom GTM så det blir enklare att redigera i framtiden. Läs mer från Google här.
- Ställ in datahantering och integritet: Detta inkluderar att ange dataretentionstider, bestämma vilka data som ska delas med Google och se till att du följer tillämpliga integritetslagar och regler.
- Bygg nya rapporter. Inventera vilka rapporter ni använder mest i Universal Analytivs och gör en plan för vart ni hittar dom i GA4, alternativt skapa egna rapporter som förenklar ert analysarbete. Här kan du läsa mer om hur du skapar en säljrapport.
Inte för sent än
Har du lite panik och är osäker på om ni har satt upp ert Google Analytics 4 korrekt? Eller har ni kanske inte ens börjat? Än finns det lite tid kvar att säkra att ni står rustade vid skiftet den 1 juli. Vi har hjälpt ett tjugotal e-handlare med uppsättning av GA4 och även byggt skräddarsydda rapporter som speglar de olika verksamheternas KPI:er. Om du vill ha hjälp med komplett uppsättning eller bara ett par extra ögon som kontrollerar implementeringar och integrationer så kan vi bidra!
*Metod: För att definera om en webbsida använder GA4 har vi inspekterat sajten och kontrollerat network requests från analytics som använder protokoll-version 2 samt säkerställt att TID är i GA4-format. E-handlarna vi undersökte är de som ingår i listan över Sveriges 100 största e-handlare publicerad av Ehandel.se.