10 måsten för en e-handel

I samma takt som e-handeln ökar så växer även kreativiteten och utbudet av funktionalitet inom så kallad "MarTech (Marketing Technology)". På Motillo har vi sammanställt alla de saker som vi tycker att varje e-handlare bör prioritera. Detta underlag är grunden i den Growth Audit som vi genomför när vi hjälper e-handlare att växa snabbare.

Vi bjuder här på en sammanställning av några av våra favoriter från det underlaget.

1. Användarvänlighet

Att ha kunden i fokus är viktigt och man får aldrig sluta utvärdera kundresan. Vi har en lång checklista på små funktioner som gör användarvänligheten lite trevligare. Här kommer några exempel:

  • Tydlig CTA: Vart kan man klicka/trycka? Får man feedback på alla klickbara element?
  • Enkel navigering: Är kategorier korrekt sorterade? Finns det duplicerade underkategorier? Hur är den grafiska layouten? Visas produktkort på bas- och variantprodukter? Finns det "breadcrumbs" på produkt- och kategorisidor? Är paginering uppsatt korrekt på kategorisidor?
  • Störande element: Är sidan fri för banners, popups och liknande som gör att kunden tappar fokus?
  • Mobilanpassning: Detta borde i dag vara en självklarhet, men ofta så glöms anpassning för mobila enheter. Säkerställ till exempel att rätt information visas ”above the fold”, utrymmet som visas utan att användaren behöver scrolla.
  • Läsbarhet: Använd rätt typsnitt och marginaler. 

2. Sökfunktionen

Vi har efter flera A/B-tester konstaterat att ett konstant synligt sökfält gör att fler besökare använder sökfunktionen. Kunder som använder sök har en högre konvertering än kunder som använder den traditionella meny-navigeringen. Vi tycker att söket alltid som minimum bör ha:

  • Autocomplete: Automatiska sökförslag baserat på vad användaren skriver.
  • Synligt sökfält: På mobil kan sökfältet med fördel vara sticky (alltid synligt).
  • Sökförslag: Säkerställ att sökmotorn hjälper användare som kanske använder "fel" ord när de skriver. "Menade du...?"
  • Kategorisering: Kategorisera sökresultaten efter Produkter, Kategorier och Innehåll

3. UGC / Social Proof

Det finns i dag en uppsjö av tjänster för ”User Generated Content” inom till exempel recensioner, bilder/video och Vanliga frågor. Det fina med UGC är att det ger en rad fördelar i form av ”gratis” innehåll, engagerade kunder och ökat förtroende.

4. Erbjudanden och kampanjer

Sista steget för att vinna en konvertering kan ofta vara det lilla extra. En kampanj, förmån eller bra villkor. Det finns flera tjänster som kan hjälpa till med detta. Ett exempel på en populär funktion kan vara att fånga upp kunder som är på väg att lämna sajten utan att handla, genom att visa ett anpassat erbjudande precis innan det händer. Detta kallas "Exit Intent" och brukar vara mycket effektivt. 

5. Produktrekommendationer

Alla känner till produktpaneler som visar ”liknande produkter” eller ”andra köpte även”. Det finns en lång rad med tjänster som genom AI kan hjälpa att presentera relevanta eller personaliserade produkter. Vi tycker det är viktigt att inte bara på produktsidan jobba med produktrekommendationer. Exempelvis brukar det ge en hög konvertering att visa rekommenderade tillbehör precis efter att en produkt har lagts till i varukorgen.

6. Tydlig USP (säljargument) och glasklara villkor

Som ny kund vill man gärna snabbt ta reda på varför man ska handla i just denna butik. Visa därför tydlig information om:

  • Betalningsvillkor: Vilken betallösning används och vilka betalmetoder finns tillgängliga?
  • Fraktmetoder: Vilka fraktmetoder kan man välja?
  • Returpolicy: 14 dagar? 30 dagar? Fri retur? Göm inte informationen i villkoren.
  • Lagerstatus: Finns produkten i lager och när skickas den?
  • USP:ar: Varför ska jag handla just här?

7. Kundtjänst

Hur kan jag kontakta kundtjänst? ”Gömmer” kundtjänsten sig bakom ett formulär på webbplatsen längst nere bakom en länk eller kan jag snabbt få kontakt via chat, sociala medier, email eller telefon? Gör det lätt för era kunder att kontakta er.

8. Cookie consent / GDPR

Kan upplevas lite tråkigt och inte speciellt säljdrivande, men det är fortfarande viktigt att det implementeras och presenteras rätt. Vi har skrivit en artikel om ämnet här.

9. Core Web Vitals

Sedan lanseringen av Core Web Vitals bör alla e-handlare i dag säkerställa att de uppfyller kraven för bra prestanda och användarvänlighet enligt Googles riktlinjer. Core Web Vitals är i dag en faktor som påverkar ranking för organisk sök, vilket betyder att webbplatser som presterar bättre belönas av Google med högre ranking.

10. Mätning / KPI:er

Slutligen - vilka mål jobbar ni efter och har ni säkerställt att ni kan mäta dem? En korrekt uppsättning av mätning på sajten gör att ni kan bygga lättlästa dashboards som i realtid presenterar KPI:er. Genom rätt målstyrning får ni ett kraftfullt verktyg som säkerställer att beslut är databaserade.

 

Growth Audit

När vi påbörjar ett nytt samarbete startar vi nästan alltid med en Growth Audit där vi granskar den befintliga e-handeln utifrån över 200 mätpunkter.

Vill du veta mer? Boka enkelt in ett kort möte i min kalender här intill, så berättar jag hur det går till.

Image of person
Troels Poppe Head of Growth Team
Quote symbol

Fler intressanta artiklar

Hög tid för B2B-företagen att börja mäta och analyseraMotillo Knowledge
Hög tid för B2B-företagen att börja mäta och analysera
I Litiums årliga undersökning e-handelns utveckling inom B2B-segmentet hittar vi som vanligt flera intressanta saker.
Läs mer
Wonderful Times Group accelererar via e-handel med MotilloNyhet
Wonderful Times Group accelererar via e-handel med Motillo
Börsnoterade Wonderful Times Group har efter en noggrann utvärdering av marknaden valt Litium som plattform och Motillo som partner för sin e-handelssatsning.
Läs mer
Välkommen till Motillo, Anders och Gustav!Nyhet
Välkommen till Motillo, Anders och Gustav!
Vi förstärker vårt team av utvecklare med ytterligare två personer: Anders Ellvin och Gustav Larsson!
Läs mer