Idag släpptes en undersökning från Nielsen, xAd och Telmetrics som visar på intressanta iakttagelser gällande bilköpares beteende i mobila kanaler. Mobilanvändare är i mindre grad ute efter att undersöka och hämta fakta, utan är i klart högre grad ute efter att snabbt nå sitt mål, vilket i 50% av fallen är att genomföra någon form av köp inom en timme. Redan efter en timme har 36% gjort just detta.
Nästan hälften av besökarna befinner sig i bilen när de gör sitt besök via en smartphone och är ute efter att hitta ett ställe inom köravstånd. De parametrar som avgör vilken handlare som får ett besök är främst:
- Geografisk närhet (68%)
- Passar vad jag söker (67%)
- Rätt pris (62%)
Längre ner på listan hittar vi:
- Impulsköp (8%)
- Rekommenderad av vänner eller familj (6%)
Angående rekommendationer så kan detta jämföras med att användare som använder en tablet (surfplatta) i dubbelt så hög glad låter vänner och familj påverka köpet, enligt samma undersökning.
På Motillo tycker vi att det är högintressant att läsa om skillnaderna i beteende utifrån vilken enhet man använder, men också i vilken situation man använder just den enheten. Det är sannolikt inte bara den mindre skärmstorleken som gör att man har andra parametrar som avgör köpet om man samtidigt befinner sig i bilen.
När tiden till köp kortas ned blir det viktigare att fokusera på de aspekter som i högsta grad kommer att konvertera era besökare till att bli kunder, i den kanal den just nu råkar befinna sig i. Den här undersökningen bekräftar vår uppfattning att den mobila kanalen måste hanteras annorlunda för att maximera försäljningen.