Litium är en e-handelsplattform som har mängder av stöd för B2B-verksamheter och retailaktörer som säljer varor online. Vi går igenom 4 funktioner som vi gillar extra mycket.
När vi diskuterar utformning av e-handel inom B2B (Business-2-Business) eller retail så är det några konkreta önskemål som brukar ligga högt på listan:
- Att kunna integrera mot befintligt affärssystem (t ex Microsoft Dynamics NAV, Pyramid, Visma, Fortnox, Specter, SAP eller något helt annat)
- Att kunna samla all produktinformation på ett och samma ställe
- Att använda kundunika prislistor (i en eller flera valutor) - främst inom B2B
- Att styra sortimentet beroende på marknad eller inloggad person
Detta är saker som olika e-handelsplattformar löser på olika sätt (vissa löser det inte alls), men vi ska djupdyka i hur det konkret går till i Litium.
1: Litium går att integrera med valfritt affärssystem
Under förutsättning att ert affärssystem kan kommunicera med externa system via web-API:er (eller filer) så kan det integreras med Litium och vi har ännu inte stött på något exempel på när det inte går. Vi har byggt integrationer mot Microsoft Dynamics NAV, Pyramid, Fortnox och många fler.
Först definierar vi vilken information som ska lagras på respektive ställe - och vilket system som är "master". Därefter kartlägger vi flöden och konfigurerar sedan integrationen efter detta regelverk.
Ett vanligt upplägg är att Litium är master för utökad produktinformation och eventuella extraanvändare som slutkunden vill ge behörigheter till, och att affärssystemet är master för resten (priser, lagersaldo, ordrar, kunddata och organisationer, leveranser).
2: Litiums inbyggda PIM-system effektiviserar produkthanteringen
Ju fler produkter ni har, och ju mer information ni har om dem, desto viktigare blir det att kunna jobba enkelt och effektivt med den informationen. Dels för att spara tid internt, men inte minst för att göra information lättillgänglig för era kunder (och sökmotorer).
Först och främst definierar vi hur era produkter är strukturerade, t ex om ni har en struktur med basartiklar och variantartiklar:
Det är sedan utifrån dessa definitioner som vi kan jobba med innehåll och specifikationer på produkterna. I detta fall har vi valt att lagra det mesta av information på basprodukt-nivå, och hanterar sedan bara storleksinformation som en variantartikel.
Inbyggt stöd för arbetsflöden
En annan viktig funktion i ett PIM-system är möjligheten att jobba med arbetsflöden, som visualiserar vilka uppgifter som kvarstår att göra inför en publicering. I detta fall har vi definierat ett arbetsflöde för att kategorisera produkter, och då får vi se hur många produkter som ännu inte har fått en kategori (och där jag som användare förväntas slutföra den uppgiften):
När jag klickar på denna uppgift så får jag ser vilka produkter som berörs, och där jag ska komplettera med kategori-information. När det är gjort så försvinner det automatiskt från flödet.
PS. Notera gärna att det är möjligt att exportera produktinformationen till Excel, för att snabbare hantera ändringarna där, och sedan importera tillbaka till Litium igen:
3. Jobba med obegränsat antal prislistor och valutor
En del enklare e-handelssystem har ett fält för pris på produkten, ungefär på samma sätt som vilken information som helst. Det uppstår dock problem så snart man vill jobba med specifika priser i olika valutor, eller kundunika prislistor, eftersom det bara finns ett ställe att ange ett pris.
För att lösa detta så behöver e-handelsplattformen ha stöd för olika prislistor.
I Litium finns det ingen gräns för hur många prislistor som används, och varje prislista styr följande:
- Valuta
- Marknad & land
- Momshantering
- Prioritet
- Giltighetstid
- Rättigheter
På detta sätt blir det väldigt enkelt att hantera prissättningen på olika marknader och för olika kunder. Det finns även stöd för att hantera stafflade priser (prisstegar).
Priserna hämtas oftast via integrationen till affärssystemet, men går att se eller hantera via gränssnittet nedan:
4. Styr sortiment per marknad i Litium
När övriga bitar är på plats återstår bara att ange vart produkten ska kunna säljas. Detta sker via begreppet "Marknad" i Litium och det finns inbyggt stöd för att styra detta ända ner på variantnivå om så önskas:
Avslutande ord
Så, nu har du fått en liten inblick i hur Litium stöttar er digitala affär inom B2B eller Retail. Mycket av detta är så klart lika relevant även inom Direct-2-Consumer för varumärken.
Lycka till med er e-handelsresa!