Dags att komma igång med Google Analytics 4

I går (den 16 mars) kom nyheten om att Google Analytics Universal (UA) kommer att sluta samla in data redan från den 1 juli 2023 då de vill att användarna ska börja använda Google Analytics 4 (GA4). Det är alltså på hög tid att aktivera och börja lära sig använda GA4.

GA4

Vad innebär detta för dig?

Jag rekommenderar på det starkaste att du redan nu aktiverar GA4 så att verktyget börjar samla in data innan UA stängs ner. Kör du i gång GA4 nu så hinner du samla in data i över ett år innan UA stängs ner.

Du bör också börja bekanta dig med GA4 genom att faktiskt använda det. Varje gång du loggar in på Analytics så testa att välja GA4 i stället – på så sätt så utbildar du dig själv och får in vanan redan nu.

Måste man köra vidare med Google analysverktyg?

Nej, egentligen inte. Att Google nu stänger ner UA innebär ju att man behöver börja samla in data med ett nytt verktyg där man inte får med sig äldre data – jag tycker personligen att Google släpper lite av sin fördel med att göra detta. Det finns en hel del andra bra verktyg där ute som gör samma, om inte bättre, jobb med att analysera, hantera och presentera data som till exempel Matomo, Oribi och Plausible.

Dock så är det värt att nämna att GA4 är ett steg i rätt riktning för dig som vill ha ett enklare, mer användarvänligt verktyg att hantera (och det är gratis).

Viktigt att komma ihåg

  • Aktivera GA4 redan nu (senast den 1 juli 2022)
  • Börja utbilda dig själv i GA4
  • Markera 1. Juli 2023 i din kalender så att nedsläckningen inte kommer som en chock.

Nyttiga länkar

Fler intressanta artiklar

Bufab och Apex väljer Motillo som ny e-handelspartner
Nyhet
Kundcase
Litium
Bufab och Apex väljer Motillo som ny e-handelspartner
Bufab är en global supply chain-partner som erbjuder ett omfattande sortiment av C-parts, från traditionella fästelement till komplexa, bearbetade och monterade komponenter i olika material.
Läs mer
Vi välkomnar Elin Åberg till Motillo!
Nyhet
Vi välkomnar Elin Åberg till Motillo!
Planen var att jobba som kommunikatör men hon hittade sitt kall inom projektledning. Nu har Elin börjat på Motillo och här kan du lära känna henne bättre.
Läs mer
Strukturerad data för e-handel
Growth Team
SEO
Utveckling
Strukturerad data för e-handel
Strukturerad data var tidigare en nice-to-have-grej, men har nu blivit mycket viktigare. Om du driver en e-handel är detta ett sätt för dig att få sökrobotar och även AI-algoritmer att förstå dina produkter bättre.
Läs mer