I Litiums årliga undersökning om e-handelns utveckling inom B2B-segmentet hittar vi flera intressanta saker:
-
65 % av de tillfrågade företagen erbjuder digitala försäljningskanaler
-
Huvudsyftet med satsningen är oftast inte ökad försäljning
-
Bara 15 % har en renodlad e-handelschef
Tips: Läs mer om hur vi jobbar med e-handel och vilka e-handelsplattformar vi föredrar.
Kort om undersökningen Scandinavian B2B Commerce 2021
Det är ingen hemlighet att det är stora skillnader i den digitala mognaden bland företag som säljer till konsument och företag som säljer till andra företag. Anledningar som brukar förklara detta är att det är en mer komplex försäljningsprocess, att det finns avtal att ta hänsyn till och att B2B-kunderna inte vill handla online. Jag har själv skrivit om detta ett par gånger, t ex när jag försökte sälja en e-handelslösning till en herre verksam inom lantbruksmaskinsområdet och blev utskälld.
Jag hör det fortfarande när jag träffar en del ledningsgrupper på bolag av "B2B-karaktär". MEN, skillnaden nu mot för 5-10 år sedan är att det numera finns en helt annan dynamik i ledningsgruppen. Det andas morgonluft på många håll. Därför tycker jag att det är intressant att se vad Litiums årliga B2B-rapport visar, för att se om min magkänsla stämmer med verkligheten (länk finns i slutet av artikeln).
I rapporten svarade i år 846 personer som representerar företag som säljer till andra företag. Oftast är det en VD som svarar, men även försäljningschefer, marknadschefer och e-handelschefer finns bland respondenterna.
Några snabba nyckeltal för e-handel inom B2B år 2021
Några snabba fakta i år är:
- 65 % av de tillfrågade företagen använder digitala försäljningskanaler i någon form. En e-handelslösning är den vanligaste formen, men vissa jobbar även med leadsgenerering och offertförfrågningar.
- 5 % säljer via marknadsplatser.
- Bara 15 % har en dedikerad e-handelschef.
- Av de som använder digitala kanaler räknar 74 % med att onlineförsäljningen kommer att öka kommande tre år.