SEO står för Search Engine Optimization och handlar om att optimera sin sajt för sökmotorer – att skaffa rätt "trafik". CRO står för Conversion Rate Optimization och handlar om att omvandla trafiken du får till köp. Man skulle här kanske tro att SEO och CRO handlar om två olika saker, men det stämmer inte helt. I den här artikeln förklarar jag varför det inte är så.
SEO hjälper dig alltså att ranka bra i sökresultaten på sökmotorer, som till exempel Google, så att du får mer relevant trafik till din sajt. En sajt som inte rankar får heller inga konverteringar eller intäkter, men om ditt mål bara handlar om ranking jobbar du med SEO på fel sätt. Alla delar av din sajt borde hjälpa sökare att hitta svar på sina frågor och få dem ett steg närmare att bli dina kunder.
Så hur kan man skapa innehåll som inte bara rankar bra, men faktiskt också konverterar dina besökare till kunder?
Skapa innehåll som matchar sökintentionen
Utan textinnehåll på din sajt kommer den inte att ranka, men innan man börjar ta fram innehåll är det viktigt att ta reda på sökintentionen. I en tidigare artikel jag skrev om sökordsanalyser förklarar jag vad sökintentioner är och varför detta är viktigt för innehållet på din sajt. Oavsett om du skriver ett blogginlägg eller en produkttext är relevant innehåll det viktigaste för att ranka på sökbegrepp som ger dig nya kunder.
Google använder sig av flera faktorer som avgör vilken sida som ska ranka för olika sökbegrepp. Google vill bara visa resultat som svarar på en sökares fråga och ge sina användare den bästa användarupplevelsen (UX), så om du vill ranka bra i sökresultaten och konvertera besökare till kunder behöver du matcha sökintentionen.
Med andra ord är det viktigt att skapa innehåll som svarar på dina kunders frågor och levererar den informationen de behöver. Låt oss kika på två exempel.