Karlstads universitet väljer Motillo

Karlstads universitet har under många år arbetat med en testmiljö, kallad Ozlab, för experimenterande med multimediala användargränssnitt. Nu när det är dags att modernisera den tekniska lösningen, för att bland annat stödja mobila enheter, har Motillo fått förtroendet att ta fram den nya lösningen.

Det som gör Ozlab unikt är att all interaktion är simulerad. Utan att behöva programmera tar man fram skisser och prototyper. Användaren upplever därmed att det är ett fungerande program man interagerar med men i verkligheten är det testledaren i kontrollrummet som styr alla händelser.

Den nya lösningen kommer att utvecklas med hjälp av HTML5 och blir därmed för första gången webbaserad. Det ger bland annat möjlighet att arbeta med testpersoner som sitter på en annan geografisk plats än testledaren, vilket inte tidigare har gjorts.

- Karlstads universitet ligger verkligen i framkant inom detta område. Med hjälp av Ozlab kan man till exempel genomföra en kvalitativ A/B-testning, med direktrespons från de tänkta användarna. Eftersom det kan göras redan innan första raden kod har skrivits blir det ett kostnadseffektivt sätt att säkerställa att applikationen som tas fram verkligen ger en hög användarnytta, säger Jonas Kihlström, partner på Motillo.

Fler intressanta artiklar

Hög tid för B2B-företagen att börja mäta och analyseraMotillo Knowledge
Hög tid för B2B-företagen att börja mäta och analysera
I Litiums årliga undersökning e-handelns utveckling inom B2B-segmentet hittar vi som vanligt flera intressanta saker.
Läs mer
10 måsten för en e-handelMotillo Knowledge
10 måsten för en e-handel
Det finns vissa element som varje e-handelssajt bör ha för att förbli relevant och konkurrenskraftig. Här är 10 av våra favoriter!
Läs mer
Wonderful Times Group accelererar via e-handel med MotilloNyhet
Wonderful Times Group accelererar via e-handel med Motillo
Börsnoterade Wonderful Times Group har efter en noggrann utvärdering av marknaden valt Litium som plattform och Motillo som partner för sin e-handelssatsning.
Läs mer