Lär känna Lina Johansson i Motillo Growth Team 🚀

Många dialekter och accenter representeras på Motillo. Dalmål, norska, östgötska, danska, engelska och Munkforsmål hörs dagarna i ända och Lina Johansson står för den sistnämnda. Det var längesen hon bodde i Munkfors och mycket har hänt sen hon flyttade därifrån från 20 år sen, men dialekten - den finns kvar. 

 

Från bruksort till det stora äpplet

Lina föddes den fina våren 1983 och växte upp tillsammans med sina föräldrar och två systrar på bruksorten Munkfors, sex mil norr om Karlstad.
– Jag tror att min uppväxt var ganska typisk för ett mindre samhälle. De flesta i min ålder höll på med idrott och jag fastnade för fotboll och innebandy, jag gick även på dans i några år. Vi var ett tight kompisgäng som hängde mycket på centrum (i Munkfors heter det ”på”) eller fritidsgården. Vi brukade cykla runt i samhället och hitta på mer eller mindre oskyldigt bus. Det var en rolig tid, säger Lina.

Under barndomen grubblade inte Lina så mycket på framtiden och hade inga direkt karrirärdrömmar. Fokuset låg på det som hände där och då.
– Det jag gillade mest i skolan var att skriva så jag valde att gå samhällsvetenskaplig linje med mediainriktning på gymnasiet i Hagfors, jag tänkte väl att jag kunde bli journalist eller liknande. När det var dags att ta studenten så hade jag dock ingen aning om vad jag ville göra så jag åkte till USA för att vara au pair i ett år. Familjen bodde 40 minuter utanför New York och det var grymt lyxigt att ha tillgång till allt en så stor stad kan erbjuda. Lite kontrast mot Munkfors kan man säga, konstaterar Lina.

VM men inte världsmästare

Efter hemkomsten från USA var Lina inte direkt klokare angående vad hon ville göra karriärmässigt. De kommande åren jobbade hon bland annat inom vården, gick en bartenderutbildning i London, arbetade med telefonförsäljning och spenderade en säsong på ön Hitra utanför Trondheim där hon rensade krabbor:
– När jag kom hem från Norge fick jag jobb på Stadium, där jag för övrigt  jobbade med Malin och Victor, och blev kvar inom retail i drygt 8 år. Jag gillade att hänga om och styla dockor så jag blev till slut VM, visual merchandiser, och jobbade bland annat på H&M, Gina Tricot och Åhléns.

 

 

Motillo Growth Team på 10-årsfesten i februari 2023.

Gillar när det händer saker - och det gör det!

Under tiden jag hittills varit på Motillo så har det hänt otroligt mycket! Vi har flyttat till nya fina lokaler, haft ett hejdundrande 10-årsfirande och blivit DI Gasell. Det är otroligt kul att få vara del av den här resan som företaget gör!

Image of person
Lina Johansson Specialist Paid Social & SEM
Quote symbol

 

    

Hoppat på tåget som gått just då

När Lina var 32 år och precis hade avslutat föräldraledigheten med sitt andra barn var det dags för något nytt. Tanken på att kanske bli journalist levde kvar och hon började plugga Kommunikation och PR vid Karlstads universitet.
– Det var riktigt kul att börja studera vid den åldern. Jag hade testat många olika yrken och arbetsplatser och kände mig redo för att ta nästa steg. Studieåren gick snabbt men det var stundvis ganska tufft att ha en 4-åring och en 1-åring samtidigt som tentor och uppsatser. Jag levde inte direkt det sedvanliga studentlivet med nollning och sånt utan det var mer fokus på studierna och en del jobb vid sidan av. Ironiskt nog så var just "Journalistiskt skrivande" den kursen som jag presterade sämst i så det la jag åt sidan, berättar Lina och skrattar.

Efter examen fick Lina ett vikariat som marknadsassistent på Special-Elektronik . Nio månader senare började hon jobbade på Act Mediebyrå, en Karlstadbaserad mediebyrå med fokus på digital annonsering:
– Jag hade ingen erfarenhet av att jobba i annonseringsverktygen innan jag började på Act. Jag lärde mig otroligt mycket om strategiarbete och marknadsföring under min tid där. Jag hade inte någon direkt plan på att jobba med digital annonsering men det föll sig så och det visade sig att jag gillade det - mycket, säger Lina. Jag inser att jag inte haft en plan vad gäller något i mitt liv, men hittills har det blivit bra ändå, fortsätter hon.

Klyschigt men sant

Spola fram drygt tre år i tiden till augusti 2022 och Lina börjar på Motillo, närmare bestämt i Motillo Growth Team. Idag jobbar hon främst med Paid social, alltså annonsering på sociala medier, samt sökmotormarknadsföring för flera av Motillos e-handelskunder:
– Min roll passar mig väldigt bra. Jag gillar att ha uppdragsgivare i olika branscher och tycker om att jobba tätt med kunden. Vi jobbar också bra ihop i teamet, vi drar nytta av varandras kunskap och utvecklas tillsammans. Tack vare att vi jobbar med e-handel så jobbar vi med mätbara resultat - målet är ju att få så många köp som möjligt. Jag tycker om att grotta ner mig i siffror och kundbeteende för att få fler konverteringar.

Motillo i stort då, hur är det som företag?
– Nu ska jag försöka att inte säga nåt som andra redan sagt men det blir svårt. Jag trivs löjligt bra och det är ett klimat som är tillåtande, utvecklande och klyschigt nog även högt i tak. Det är prestigelöst och bjussigt, det gillar jag. Och så får jag skratta mycket, både åt och med mina kollegor, det är viktigt, säger Lina.

På fritiden, vad gör du då?
– Jag hänger mycket och gärna med mina barn Sigge och Poppy såklart. När de är hos sin pappa varannan vecka så försöker jag umgås med vänner, resten av familjen, utöva favoritaktiviteten som är att gå på spelningar eller fortsätta med den ständigt pågående renoveringen av mitt radhus på Kroppkärr. Jag gillar att greja med huset, oavsett om det är renovering eller ommöblering, så det är mer av en hobby än ett jobbigt måste, avslutar Lina.

Nyfiken på våra lediga tjänster?

Kolla in vår karriärsida!

Fler intressanta artiklar

Webinar - Förbered din webbplats för de kommande tillgänglighetskraven
Event
Webinar - Förbered din webbplats för de kommande tillgänglighetskraven
Motillo och Litium bjuder in till ett kostnadsfritt webinar med vår Frontend Lead Developer Joakim Gudmunds och UX designer Sebastian Edman
Läs mer
Code in the Dark 29 november
Event
Code in the Dark 29 november
Är du redo för en kväll fylld av kodning och gött häng? Bra! Då ska du markera den 29 november i din kalender för Code in the Dark 🤖🍻
Läs mer
Varför skiljer sig konverteringsdata mellan GA4 och Google Ads?
Growth Team
SEM
Varför skiljer sig konverteringsdata mellan GA4 och Google Ads?
Undrar du varför Google Analytics 4 och Google Ads visar olika konverteringssiffror? Läs mer om de vanligaste orsakerna bakom skillnaderna och få tips på hur du tolkar datan smartast!
Läs mer