En framgångsrik e-handelsverksamhet ställer höga krav på de system som används och det finns idag fler att välja på än någonsin. Därför har vi jämfört två plattformar som är populära både i Sverige och Internationellt: Litium e-handel och Magento. Dessa plattformar har inbyggt cms, men om du är nyfiken på e-handel med valfritt cms bör du läsa vår artikel om headless e-handel.
Information: Motillo är Premium Solution Partner med Litium och utvecklar e-handelslösningar baserade på denna plattform. Inför denna artikel har vi gjort research online, med hjälp av Magentos dokumentation och olika artiklar, för att kunna jämföra dessa båda plattformar.
En jämförelse av två populära e-handelsplattformar: Litium och Magento 2 Commerce (fd Enterprise Edition)
Litium: en molnbaserad e-handelsplattform med inbyggt PIM-system
Svenska Litiums resa startade redan 1998 men det var först 2013, i samband med att bolagets konsultdel avknoppades, som utvecklingen av plattformen tog rejäl fart. Idag använder 250 kunder Litiums plattform och bland dem märks bland annat Jollyroom, Adidas, Teknikmagasinet och SEAB.
Litiums e-handelsplattform består av tre delar:
- Digital marknadsföring
- E-handel
- PIM - Product Information Management
Magento: världens mest använda e-handelsplattform för middle-market
Stora mängder av sajter runt om i världen baseras på Magento Open-Source. På senare tid har även Magento 2 Commerce lanserats, som erbjuder utökad funktionalitet när det kommer till innehållshantering, kampanjhantering, personalisering, sökfunktioner, B2B och prestanda. Magento Open-Source grundversion saknar flera av de funktioner som Litium har, så för att det ska bli en rättvis jämförelse så jämför vi Litium mot Magento 2 Commerce.
Produkthantering: hur fungerar detta rent praktiskt i Litium och Magento?
Ett av de viktigaste momenten för en e-handlare har att göra med hur det går att jobba med artikelinformationen. Varje artikel behöver berikas med beskrivande texter, bilder och produktattribut. Den behöver kategoriseras och presenteras snyggt på sajten.
I vissa fall kan en del information hämtas från ett affärssystem, men oftast är den informationen inte anpassad för en kund, utan behöver bli mer lättläst, säljande och informationsrik.
Detta har öppnat upp marknaden för PIM-system (Product Information Management). Ett PIM-system har två viktiga uppgifter: att förenkla hanteringen av stora mängder av produktinformation - och att styra detta till rätt kanaler.
Exempel på kanaler kan vara: e-handelslösning, tryckt produktkatalog, marknadsplatser, externa system & appar. Genom att samla hanteringen till ett och samma ställe så kan rätt information samtidigt distribueras till samtliga kanaler.
Litium har ett inbyggt PIM-system
Något som är unikt för Litium är att plattformen inkluderar ett komplett PIM-system. Vad innebär det i praktiken?
- Hantera produkterna på ett ställe - styr vilka kanaler de ska synas i
Produkterna står i centrum och sedan styr redaktören vilka kanaler den ska synas i. En kanal kan vara e-handeln (eller utvalda marknader), externa prisjämförelsesajter, produktkatalog - eller något annat. - Jobba med arbetsflöden
En central del i ett PIM-system är möjligheten att sätta upp regelverk för när produkter behöver hanteras av en redaktör. I Litium går det att styra detta på en mängd olika parametrar: texter på ett visst språk saknas, saknar kategori, saknar bild, tillhör något av angivna varumärken osv. Arbetsflödet instruerar sedan redaktören kring vilken hantering som krävs för att produkten ska bli Klar. Produkterna kan antingen redigeras direkt via systemet, eller genom att exportera till Excel. - Automatisk ihopkoppling av bilder
Bilder som laddas upp till Litium kopplas automatiskt till rätt produkter så länge de har artikelnumret i filnamnet.
Magento saknar PIM, men har en smart funktion för att skapa produktvarianter
Magento har inget PIM-system, utan bygger på att användaren själv söker i produktkatalogen för att hitta de produkter som behöver kompletterande information.
Lägga till produktattribut och bilder för varianter i Magento
Magento har en smidig steg-för-steg-guide för att lägga till produktvarianter. Genom att välja bland färdigdefinierade attribut och värden så skapas samtliga kombinationer upp. Det är också möjligt att i detta flöde välja att ladda upp bilder gemensamt för samtliga varianter eller unikt per kombination.
I Litium behöver redaktören skapa upp varje kombination manuellt. Om en integration till affärssystem finns så är detta inget problem i praktiken eftersom varianter då skapas upp automatiskt, men om det saknas så kan detta lätt blir tidsödande om det rör sig om många artiklar.
Kampanjhantering i Litium vs Magento Commerce
Kampanjtyp
Litium
Magento
Innehållshantering (CMS) i Litium vs Magento Commerce
Genom Magentos förvärv av Bluefoot CMS, som inkluderas i Magento 2 Commerce (ej Magento Open-source), så erbjuds ett kraftfullt verktyg för att som redaktör kunna skapa innehåll på ett flexibelt sätt.
Litium lanserade i version 7 (hösten 2018) ett helt nytt CMS med drag-and-drop-funktionalitet, så båda plattformarna har bra förutsättningar för att låta redaktörerna jobba fritt med innehållet.
Magento Page Builder
Magentos CMS bygger på en gridhantering (rutnät) där redaktören själv lägger in rader och delar in dem i kolumner i valfri storlek. Till varje kolumn kan sedan olika typer av innehålls-element dras in:
Nytt CMS i Litium 7
Litium har valt att låta de olika innehållselementen (sk Block) styra utseendet för varje rad. Det är alltså inte redaktören som själv styr kolumnbredd på samma sätt, utan detta definieras på förväg i samband med att de olika blocktyperna skapas. Vilket alternativ som föredras är närmast upp till tycke och smak. Magento ger större frihet, men det innebär också fler steg för redaktören för att skapa upp innehållet på varje sida.
Så här ser det ut i Litium:
Personalisering och kundsegmentering i Litium vs Magento Commerce
På samma sätt som en framgångsrik Email Marketing-strategi bygger på att dela upp sina mottagare i mindre grupper för att kunna skicka riktade budskap, så bygger en framgångsrik e-handel på att det innehåll och kampanjer som presenteras också är riktat till olika målgrupper.
Såväl Litium som Magento har stöd för att segmentera på såväl kunddata (för inloggade kunder) såsom företagstillhörighet eller orderhistorik, samt attribut som styr på beteende (även oinloggade besökare), t ex att besökaren har tittat på en specifik produkt eller har varor över X kronor i varukorgen.
Segmentering i Litium
Segmentering i Magento
En jämförelse mellan möjligheterna att segmentera besökare
Kundattribut
Litium
Magento
Stöd för B2B-specifika behov i Litium vs Magento Commerce
Funktion
Litium
Magento
Hantering av multi-valuta i de olika plattformarna
En skillnad som är värd att tänka på är att de båda plattformarna hanterar prislistor och valutor på olika sätt. I Litium hanteras detta genom olika prislistor, vilket innebär att det kan finnas en prislista i SEK och en annan i EUR. I varje prislista hanteras priserna specifikt i den valutan. Det gör att psykologisk prissättning blir enkelt att hantera, och en tröja kan t ex kosta 995 kr i SEK och 99 i EUR.
I Magento används en valutakonvertering som appliceras på hela sortimentet. Priserna anges i en styrvaluta och räknas därefter om automatiskt baserat på en valutakurs. Det finns ingen möjlighet att sätta specifika priser i olika valutor.
Möjligheter att hantera olika priser mot olika kunder
I Litium hanteras detta genom begreppet Prislistor och på samma sätt som olika valutor innebär olika prislistor så kan även kundspecifika prislistor hanteras. Varje prislista prioriteras och kopplas till en viss kund och på så sätt visas rätt pris för dessa kunder.
I Magento bygger detta på något som kallas för Shared Catalog, vilket innebär att en "kopia" av produktkatalogen skapas. Denna kan sedan kopplas till en specifik kund. I denna katalog hanteras sedan priserna på nytt för denna kund.
Bild: Shared Catalog i Magento