Acquisition, Conversion, Retention - vad betyder det?
Dessa tre ord är grunden i arbetet med att öka försäljningen online och oftast är det en av dessa tre områden som är extra mycket i fokus.
Acquisition
Att öka trafiken
Enkelt översatt betyder det "anskaffning" och i detta sammanhang handlar det om att få potentiella kunder till er sajt. Det görs via olika kanaler: sökmotorer, betald annonsering, mejlutskick med mera. När det gäller betald annonsering så är det naturligtvis viktigt att hela tiden försöka sänka kostnaden per besökare, vilket i praktiken innebär fler besökare till samma kostnad.
För att lyckas med detta utgår vi från den aktuella verksamheten och analyserar hur kundgrupperna ser ut. När det är klart kartlägger vi var och hur vi når dessa kunder på ett effektivt sätt. Slutligen säkerställer vi att vi kan mäta effekten av marknadsföringen på ett bra sätt, så att vi kan utvärdera varje marknadsföringskanal för sig. Resultatet av detta ger oss snabbt svar på vilka kanaler som är mest lönsamma, och ger oss även möjligheten att vid behov justera detta löpande.
Conversion
Att omvandla besökare till kunder
När besökarna väl har kommit till er behöver vi få så många av dem att bli kunder. Att lyckas med detta kräver att det finns intressanta produkter, rätt priser, leveransvillkor och en sajt som är snabb och lätt att använda.
Alla webbplatser, med eller utan e-handel, har som mål att få sina besökare att göra något specifik. Detta kallas att besökarna konverterar och ju fler som gör det desto större värde skapas. En e-handel idag har vanligtvis en konverteringsgrad på 2-5 %, beroende på en mängd faktorer. Att höja sin konverteringsgrad är ett av de viktigaste målen för en E-commerce Manager idag, eftersom det är avgörande för att kunna driva lönsamma marknadsföringsaktiviteter. Detta arbete kallas för konverteringsoptimering (CRO - Conversion Rate Optimization).
Retention
Att få kunderna att välja er igen, och igen, och igen
För att lyckas skapa en lönsam e-handel kan det i många fall vara helt avgörande hur man lyckas jobba med sina kunder efter deras första köp, för att få dem att välja er när det är dags att handla igen. Här finns det en mängd intressanta områden att utforska: automatiska mejlutskick, lojalitetsprogram, kundundersökningar med mera. Men det viktigaste kanske är det enklaste, vilket i grund och botten handlar om hur nöjda det var med sitt första köp, och det beror på allt ifrån köpupplevelsen till leveransupplevelsen och eventuella kontakter med kundservice.