Så här skapar du tävlingar på Facebook – som följer reglerna

Genom att skapa tävlingar på Facebook lär du potentiella kunder mer om varumärket och växer din publik organiskt. Men det finns ett par saker som du bör ha koll på innan.

Lotterilagen, vad hände med den?

Den är upphävd sedan 1 januari 2019. Tidigare krävdes ett tillstånd för att lotta ut produkter. Numer är det alltså tillåtet att välja ut en vinnare utifrån en prestation. Exempelvis att man skrivit en kommentar eller schysst motivering. En parantes som ska tilläggas är att den som vinner är skyldig att deklarera vinstskatt på värdet av vinsten. Oftast 25% moms. 

Facebooks officiella tävlingsregler

Enligt Facebooks regelverk måste det i en kampanj eller en tävling framgå:
  • ”vad som är erbjudandets villkor och behörighetskrav gällande (t.ex. gällande ålder och begränsningar gällande hemvist).”
  • ”tillämpliga regler för kampanjen och att priserna som erbjuds efterlevs (t.ex. registrering och att du har alla tillstånd som krävs).”
Detta måste vara med:
  • Varje deltagare måste ha innehava en fullständig version av Facebook.
  • Kampanjen måste innehålla en bekräftelse på att den inte på något sätt är sponsrad, stödd, administrerad av eller knuten till Facebook.

Vill du läsa Facebooks generella riktlinjer så finns det att läsa här.

Det var det obligatoriska innehållet, men vad ska man egentligen undvika? Detta får du inte göra:

Facebooks riktlinjer säger att en tävling eller kampanj kan administreras via sidor, grupper, evenemang eller applikationer på Facebook. När du annonserar på Facebook får du däremot inte använda personliga tidslinjer eller vän-anknytningar för att sprida din kampanj.

Du får inte skriva:
  • ”dela inlägget på din tidslinje för att delta i tävlingen.”
  • ”dela inlägget på dina vänners tidslinje för att delta i tävlingen.”
  • ”tagga dina vänner i det här inlägget för att delta i tävlingen.”
Ej tillåtna exempel: 
  • Att uppmana användarna till att dela inlägget för att delta i tävlingen.
  • ”Gilla och dela detta inlägg för att vara med i utlottningen.”
  • ”Tagga tre vänner för att kunna vinna.”
Tillåtna exempel:
  • ”Vinn vår nya onlineutbildning! Skriv en kommentar och motivera varför just du vill vinna senast den xx månad år. 
  • Genom att delta i tävlingen godkänner du tävlingsvillkoren som finns att läsa på www.domän.se/tävlingsvillkor.
  •  Den här tävlingen är inte sponsrad, administrerad av eller knuten till Facebook. ”

Lägg gärna till vilka som sitter i juryn och vart vinnaren presenteras. Håll det kort och proffsigt, det ska inte kunna misstolkas. Lycka till med tävlingen!

Fler intressanta artiklar

Bufab och Apex väljer Motillo som ny e-handelspartner
Nyhet
Kundcase
Litium
Bufab och Apex väljer Motillo som ny e-handelspartner
Bufab är en global supply chain-partner som erbjuder ett omfattande sortiment av C-parts, från traditionella fästelement till komplexa, bearbetade och monterade komponenter i olika material.
Läs mer
Vi välkomnar Elin Åberg till Motillo!
Nyhet
Vi välkomnar Elin Åberg till Motillo!
Planen var att jobba som kommunikatör men hon hittade sitt kall inom projektledning. Nu har Elin börjat på Motillo och här kan du lära känna henne bättre.
Läs mer
Strukturerad data för e-handel
Growth Team
SEO
Utveckling
Strukturerad data för e-handel
Strukturerad data var tidigare en nice-to-have-grej, men har nu blivit mycket viktigare. Om du driver en e-handel är detta ett sätt för dig att få sökrobotar och även AI-algoritmer att förstå dina produkter bättre.
Läs mer