Textinnehåll
Nu när du har bättre koll på dina sökord är det viktigt att börja se över innehållet på din sajt. När man skriver texter för både kategorier och produkter är det viktigt att använda sunt förnuft – vad är det du önskar att presentera? Vad behöver dina kunder veta om din produkt? Det är troligen samma saker som en sökrobot behöver veta.
Googles rekommendationer
Google har många rekommendationer när det kommer till sökordsoptimering, men det är två som passar extra bra när man ska skriva texter för sin sajt.
- Skriv för människor, inte sökrobotar.
- Skapa innehåll som tydligt och enkelt beskriver vad du önskar att kommunicera.
Produkttexter
Nu när du har gjort en sökordsanalys vet du troligen vad dina kunder söker efter när de letar efter dina produkter, se till att använda dessa sökord när du skriver dina produkttexter. Skapa bra förklarande och beskrivande textinnehåll om produkten. Lägg gärna lite extra kraft på att göra innehållet lätt att ta del av, som till exempel stycka upp längre texter med förklarande underrubriker, skapa punktlistor som beskriver produkten eller gör det lättare att se fördelarna med din produkt. Google uppskattar allt som gör användarvänligheten bättre. Säkerställ att ditt innehåll är unikt och inte exempelvis kopierat från en leverantörs webbplats. Kopierat innehåll sänker Googles intryck av din webbplats och kan påverka din ranking negativt.
Läs mer om produkttexter för e-handel här!
Tydlig titel och meta-beskrivning
Säkerställ att produktens eller sidans titel och metabeskrivning är tydlig och beskrivande för sidans innehåll. En titel ska vara säljande och beskrivande för att väcka en reaktion hos sökaren. Var noga med att viktiga sökord finns med i titeln och tänk på att försöka göra texten unik. Du vill alltid försöka skapa ett sökresultat som sticker ut lite i mängden för att öka klicken jämfört med dina konkurrenter.
Ett exempel på en bra och tydlig titel och meta beskrivning:
Här ligger produktens namn med i början av titeln och kombineras med en beskrivning av vad produkten är och har för funktion, samt avslutas med avsändarföretagets namn. I beskrivningen förklaras tydligare vad produkten är tillsammans med några USP:ar (unique selling points). Beskrivningen avslutas med en Call-to-action som uppmanar till köp. Denna titel är relevant för fler olika sökningar som exempelvis produktens namn"Jabra Elite 85", eller produktens funktion "trådlösa hörlurar" och "hörlurar med brusreducering".
Det finns gratis verktyg på nätet som hjälper dig utforma en bra titel och metabeskrivning. Här ser du direkt om du håller dig inom Googles gränser för hur stor en text får vara och du ser även hur sökresultatet kommer att se ut.
Kika gärna genom min tidigare artikel om titlar och beskrivningar.
Kategoritexter
När det kommer till kategoritexter är det samma rekommendationer som gäller: skriv för människor, var tydlig och håll det enkelt. Men här är utmaningen att man ska beskriva fler produkter och texten kan därför bli lite spretig.
En grundregel att komma ihåg är att försöka beskriva innehållet i kategorin så att en person som inte ens har sett innehållet kan förstå vad som kan förväntas. Det finns inga regler för hur lång eller kort texten ska vara, men tänk användarvänlighet i första hand. En lättläst text med tydliga underrubriker och kanske även en punktlista är att föredra.
Kategoriers titlar och meta-beskrivningar
Även på kategorier är det mycket viktigt med en tydlig titel och metabeskrivning. Tänk att en bra skriven titel och metabeskrivning är dina potentiella kunders första intryck av ditt företag när de ser detta i Googles sökresultat.
För en kategori behöver titeln vara lite bredare – alltså inte lika beskrivande och detaljerad som på en produkt. Jag brukar oftast skapa titlar som innehåller det viktigaste sökordet, tydligt beskriver innehållet och kombinera med en CTA, USP eller positiv text. Exempel:
Här inleder jag med ett sökord och kombinerar med en beskrivning av vad som kan förväntas på sidan. I beskrivningen kombinerar jag en beskrivande textrad med utvalda USP’ar.
Ska du skriva titlar och beskrivningar för många kategorier rekommenderar jag att använda dig av dokumentet för sökords-mappningen. Skapa kolumner för titlar och beskrivningar och använd dig av till exempel USP:ar eller CTA:s som du lätt kan kopiera och klistra in i beskrivningarna som jag har gjort här ovan. Kom dock ihåg att hålla cirka hälften av beskrivningen unik.
Duplicerat innehåll
Att ha duplicerat innehåll på sin e-handel kan dra ner betyget för sajten. Detta gäller både kopierad text från andra sajter, till exempel från en leverantör, och internt på sajten där flera sidor delar samma innehåll. Sträva alltid efter att ha så unikt innehåll som möjligt på alla sidor.
Google straffar inte duplicerat innehåll
Google har tidigare gått ut och sagt att de aldrig straffar någon sajt för att ha duplicerat innehåll. Det är alltså inte ”olagligt” och man får inget straff – dock så gör man det svårare för Google, och andra sökmotorer, att göra en bedömning av vilken sida eller vilken sajt som är viktigast för just den sökningen, vilket kan resultera i att just den sidan du vill ska ranka tyvärr inte gör det.
Har du till exempel en produkt med flera varianter så är det ganska naturligt att dessa har ganska lika texter. Låt oss säga att du säljer termosar där en av termosarna har fem varianter som bara skiljer sig i färg. Här kommer specifikationen på alla fem produkter vara identiska och det är inget fel med det. Det du då kan passa på att jobba med är innehållet som beskriver det som faktiskt skiljer dem åt. Titlarna bör till exempel starta med det som urskiljer:
- Röd termos, 0,75L, Stanley | Naturbutiken.se
- Blå termos, 0,75L, Stanley | Naturbutiken.se
Ingressen, alltså den korta inledande texten om termosarna, bör också vara unik men sen kan resten av innehållet, som längre beskrivning, specifikationer och så vidare vara samma. En tumregel kan vara att försöka hålla minst 25 – 30% av innehållet på varianterna unikt.
Stärk ditt varumärke – bygg auktoritet
En faktor som spelar stor roll för hela din sajts ranking är hur starkt ditt varumärke är och hur auktoritär du är inom din bransch. Det finns massor av olika sätt att bygga och stärka sitt varumärke, men ett sätt som är bra när det kommer till SEO och organiskt sök är att skapa artiklar som svarar på frågor. Vi pratar här om hjälpande artiklar som löser problem och svarar på sökarens fråga.
Hur vet jag vilka frågor som ställs?
Söker du på en av dina produkter är chansen stor att det dyker upp förslag på frågor i sökresultatet om du scrollar ner lite. Exempel:
Det finns olika sätt att besvara frågor på. Du kan skapa en blogg, nyhetssektion eller kanske ett ”hjälpcenter” som publicerar guider och hjälpande artiklar som är relevanta för dina produkter.
Det är viktigt att fokuset och budskapet i dessa sidor ligger på att hjälpa och besvara, inte sälja. Målet med sidorna är att skapa innehåll som besvarar och vägleder – innehåll som även delas frivilligt på nätet och kanske till syvende och sist även får en länk eller två. Dock så vill vi från dessa sidor säkerställa att det finns interna länkar till de produkter du säljer och som är relevanta för artiklarna.
Genom att länka internt till produkter relevanta för frågorna ökar du betydelsen för produkten. De hjälpande sidorna stärker ditt varumärke och bygger auktoritet medan de interna länkarna hjälper dina produkters ranking.