Att skapa SEO-vänliga produkttexter för e-handel kan kännas utmanande, men borde egentligen inte göra det. Här listar vi 4 enkla punkter som kan hjälpa dig skapa bra innehåll för din e-handel.
Hur söker dina kunder för att hitta din produkt?
Gör en sökordsanalys och försök att sätta dig in i dina kunders behov. Säkerställ att de viktigaste sökorden finns med i rubriker, textinnehåll, eventuella punktlistor och framför allt i sidans titel och meta-beskrivning. För att ta reda på vilka sökord dina kunder använder sig av finns det massor av verktyg man kan ta del av. Mina favoriter är Ahrefs och Semrush sökordsverktyg, men dessa kostar pengar och det kan kanske bli lite överdrivet om man bara behöver analysera lite då och då. Söker du ett gratis verktyg skulle jag nog rekommendera Google Ads sökordsplanerare.
Vad löser din produkt för problem eller behov?
Skapa bra förklarande och hjälpande textinnehåll. Lägg gärna lite extra kraft på att göra innehållet lätt att ta del av, som till exempel stycka upp längre texter med förklarande underrubriker. Skapa punktlistor som beskriver produkten eller gör det lättare att se fördelarna med din produkt. Google uppskattar allt som gör användarvänligheten bättre. Säkerställ att ditt innehåll är unikt och inte till exempel kopierat från en leverantörs webbplats. Kopierat innehåll sänker Googles intryck av din webbplats och kan påverka din ranking negativt.
Tydlig titel och meta-beskrivning
Säkerställ att produktens eller sidans titel och meta-beskrivning är tydlig och beskrivande för sidans innehåll. En titel ska vara säljande och beskrivande för att väcka en reaktion hos sökaren. Säkerställ att viktiga sökord finns med i titeln och tänk på att försöka göra texten lite unik. Vi vill alltid försöka skapa en "annons" som sticker ut lite i mängden för att öka klicken på just din "annons" jämfört med dina konkurrenter.
Ett exempel på en bra och tydlig titel och meta beskrivning: