Sen brukar oftast sökningen i sig avslöja intentionen. T.ex. kan de innehålla ord som:
- Transaktionell – köp, billig, rea
- Kommersiell – bäst i test, omdömen, jämförelse
- Navigering – varumärke, företagsnamn
- Information – hur, varför, vad, guide
Lågt hängande frukt
Nu när du vet hur din sajt rankar och vad intentionen bakom sökningarna är kan du börja agera på det du redan rankar på. Jag brukar rekommendera att kika genom sökbegrepp där du rankar mellan positionerna 8 – 30 som jag kallar för lågt hängande frukt. Här rankar du hyfsat bra, men når inte helt i topp – alltså har man gjort något rätt, men saknar vissa element. Där kan det ofta räcka med att fixa till i en titel, rubrik eller textinnehåll.
När du har optimerat innehållet vill du gärna ha koll på dessa sökbegrepp och se hur de utvecklar sig. Här kan du också använda Google Search Console, men det lättaste är att köpa in verktyg där du kan mata in just de sökbegrepp du vill ha koll på. Exempel på några sådana är verktyg är Accuranker, Semrush och Ahrefs.
Sökord du inte rankar på alls
Nu när du har stenkoll på sökorden du redan rankar på är det dags att börja kika på sökord du inte rankar på alls. För att hitta dessa sökord och sökbegrepp finns det några olika sätt att gå fram på. Två metoder är:
- Googla – Sök alltså på sökbegrepp du tror du borde synas på. När du matar in din sökning dyker oftast förslag på sökbegrepp upp i sökfältet. Här kan du kopiera dessa och mata in dessa i ett verktyg för att hitta sökvolymer. Med Google Keyword Planner kan du gratis kontrollera sökvolymer, men även få reda på andra relevanta sökbegrepp.
- Gör en konkurrentanalys – Ta reda på vad dina konkurrenter rankar på och se vilka begrepp du inte rankar på. Detta går också att ta reda på genom att Googla och se vilka av dina konkurrenter som dyker upp, men enklaste sättet att göra detta på är nog att använda sig av verktyg som erbjuder Gap-analyser. Ett verktyg som har denna funktion är Semrush. Här kan du mata in dina konkurrenters domäner och få ut listor med sökbegrepp de rankar på där du inte rankar. Du kan läsa mer om Gap-analyser här.
Vilka sökord är viktiga?
När man gör sökordsanalyser är det lätt att bländas av sökord och begrepp med höga sökvolymer, men det handlar inte bara om att få många besökare till din webbplats, men att faktiskt få rätt besökare.
Hur utvärderar man vad som är rätt trafik?
Säg att du har en skoaffär på nätet – tror du att du har mest potential att göra en försäljning till någon som söker ”vandringskängor” (5000 sök per månad) eller någon som söker ”Haglöfs vandringskängor dam” (ca 80 sök per månad)? Sökfrasen ”Haglöfs vandringskängor dam” är mycket närmare en konvertering då sökaren här redan har gjort sin research och bestämt sig för typ av sko, varumärke och vem som ska använda skon.