Spionera på dina konkurrenter med en SEO GAP-analys

En SEO GAP-analys är en metod för att identifiera skillnaden mellan olika sajter när det kommer till vilka sökord de rankar på. För dig som e-handlare finns det mycket att vinna på detta, genom att du kan få förslag på vilka sökord som kan förbättra er ranking och därmed både trafik och försäljning.

 

Varför är en GAP-analys viktig?

En GAP-analys är viktig eftersom den hjälper till att identifiera nya sökord som kan öka trafiken till din sajt. Genom att veta vilka sökord som används av dina konkurrenter, men inte av dig, kan du optimera din sajt för dessa ord och förbättra dina sökresultat. Detta kan leda till fler besökare på din sajt och öka möjligheterna för att i slutändan öka er försäljning.

Här är några punkter man bör göra i en GAP-analys:
  • Identifiera dina konkurrenter
  • Använd verktyg för att hitta och analysera sökord, volym och konkurrensen för de nya sökorden
  • Identifiera de viktigaste sökorden för både din och dina konkurrenters sajter
  • Jämför sökorden för att se vilka som används av konkurrenterna men inte av din sajt
  • Prioritera sökorden baserat på relevans, sökvolym och konkurrens
  • Inkludera de nya sökorden i innehållet på din sajt och optimera dem för sökmotorer
  • Följ upp och mät resultaten av din sökordsoptimering

 

Vilka verktyg är bra att använda?

Själv så använder jag mig alltid av SEMrush keyword-gap tool som ger en enkel överblick, är lätt att arbeta med och erbjuder tydliga rapporter. 

Ahrefs har ett liknande verktyg som heter Ahrefs Content Gap, men jag upplever inte det som lika smidigt att använda som SEMrush's verktyg. Det kan bero på att det är ett relativt nytt verktyg för Ahrefs och att det framöver kommer att utvecklas till det bättre.

 

Semrush Keyword Gap Tool
Exempel på hur det ser ut i SEMrush Keyword GAP tool

 

Behöver du hjälp?

Ibland kan det vara svårt att kunna bedöma vilka sökord det är värt att lägga krutet på eller att veta vad som över huvud taget behöver göras för att ranka bättre. Då kan det vara skönt att ha en partner att bolla med. Känner du att du skulle behöva lite hjälp så hör gärna av dig till oss. Vi har flera specialister i vårt Growth Team som kan hjälpa dig med det mesta inom trafikanskaffning.

Några nyttiga länkar

Employee image
Syns dina konkurrenter bättre än dig? Vi kan hjälpa dig identifiera sökbegrepp ni borde jobba mer med.

Fler intressanta artiklar

Webinar - Förbered din webbplats för de kommande tillgänglighetskraven
Event
Webinar - Förbered din webbplats för de kommande tillgänglighetskraven
Motillo och Litium bjuder in till ett kostnadsfritt webinar med vår Frontend Lead Developer Joakim Gudmunds och UX designer Sebastian Edman
Läs mer
Code in the Dark 29 november
Event
Code in the Dark 29 november
Är du redo för en kväll fylld av kodning och gött häng? Bra! Då ska du markera den 29 november i din kalender för Code in the Dark 🤖🍻
Läs mer
Varför skiljer sig konverteringsdata mellan GA4 och Google Ads?
Growth Team
SEM
Varför skiljer sig konverteringsdata mellan GA4 och Google Ads?
Undrar du varför Google Analytics 4 och Google Ads visar olika konverteringssiffror? Läs mer om de vanligaste orsakerna bakom skillnaderna och få tips på hur du tolkar datan smartast!
Läs mer