Att koppla ihop digital och fysisk handel är en av de stora utmaningarna inom retail idag. Utanför storstäderna kämpar även mindre, lokala butiker med lönsamheten då fler och fler kunder väljer e-handeln som inköpskanal. En svensk startup har bestämt sig för att lösa detta och har valt Motillo som strategisk och teknisk partner på denna resa.
Butiksdöden - finns den verkligen?
I takt med att allt fler konsumenter väljer att handla på nätet så minskar mängden besök i fysiska butiker. Det ställer högre krav på butikerna, som måste jobba hårdare för att få kunderna att fortsätta att besöka dem - och göra sina inköp där.
Det talas ibland om "butiksdöden", men jag tycker att det är mer relevant att prata om att det är "dålig kundservice i fysiska butiker" som är på väg att dö ut. Konsumenter idag accepterar inte något annat än exceptionellt bemötande i butiker, och det är också det som kommer att få butikerna att överleva. Ett digitalt köpflöde via e-handel kommer inte att slå ett fysiskt möte i butik av påläst och serviceinriktad personal.
Uppgiften: Att skapa kundvärde genom att koppla ihop e-handel med fysiska butiker
För att en stad eller mindre ort ska kunna fortsätta att erbjuda ett rikt utbud av fysiska butiker, i olika storlekar, så krävs såklart att det finns ett kundunderlag som handlar. Affärsidén som vår senaste kund har är att få fler kunder att besöka fysiska butiker, genom att först nå dem digitalt och sen guida dem till rätt butik, vid rätt tillfälle.
Vi har jobbat med framtagningen av denna lösning sedan tidigt i höstas och inom kort kommer den att se dagens ljus.