Teknisk SEO

SEO i stort består av tre delar - vi har on-page SEO som handlar om optimering av textinnehåll och de delar besökarna ser, vi har off-page SEO som i stora drag handlar om länkar till din webbplats, sen har vi teknisk SEO som handlar om genomsökning och indexering av din webbplats.

Teknisk SEO är den delen av SEO dina besökare inte ser, men troligen upplever. Vi kan säga att teknisk SEO är det arbetet som görs för att optimera din webbplats för indexering och genomsökning av sökrobotar. Är din webbplats bra tekniskt optimerad blir det lättare för sökmotorer att komma åt din webbplats, genomlysa, förstå och indexera webbplatsen.

Några saker vi kikar på vid en teknisk SEO analys kan vara:

  • Laddningstider och prestanda
  • XML sitemap
  • Hur mobilvänlig webbplatsen är
  • Webbplatsens struktur och hierarki
  • URL-struktur
  • SSL sertifikat
  • Robots.txt
  • Omdirigeringar på webbplatsen
  • Brutna länkar på webbplatsen
  • Bildoptimeringer
  • Kanoniska länkar
  • Användbarhet och tillgänglighet

 

Varför är teknisk SEO viktigt?

För att din webbplats ska upplevas bra av både dina besökare, men även sökrobotar, är det viktigt att alla delar inom SEO fungerar. Din webbplats kan ha det bästa innehållet, men om det finns tekniska hinder som t.ex. sega laddningstider, svår struktur, dålig navigering, saker som försvårar jobbet för sökrobotarna när de ska genomlysa webbplatsen, ja då minskar möjligheterna att få bra betyg hos Google och därmed även möjligheterna att komma högt i sökresultatet.

Så hur säkrar du att din webbplats är tekniskt optimal?

Motillo Growth Team kan självklart hjälpa dig med detta genom att göra en teknisk "audit" av din webbplats, men det finns även några saker du kan ha lite koll på själv. Här är 5 punkter du bör ha koll på:

  1. Är din webbplats mobilvänlig?
    Detta är väldigt enkelt att kontrollera - öppna din webbplats i en mobil enhet. Kan du lätt läsa text och ta del av bilder så är den troligen mobilvänlig, men du kan även göra ett test för att vara helt på den säkra sidan. Gå till Googles Mobile-Friendly Test och mata in din webbplats URL så får du svar.
  2. Laddningstider och prestanda
    Med verktyget PageSpeed Insights kan du kontrollera din webbplats prestanda. Skriv in den URL du vill kontrollera (verktyget kontrollerar bara den specifika URL du har angett, inte hela webbplatsen på en gång) och ta del av den diagnostik du får. Här finns ganska mycket att kika på och du kan få väldigt konkreta förslag på åtgärder som bör göras.

    Det är viktigt att göra en prioritering och försöka åtgärda ett och ett problem i taget - inte lösa allt på en gång. När du har löst ett problem kan du göra testet på ny och se vad du får för resultat då. Det är också viktigt att komma ihåg att datan du får i detta verktyg är en pekpinne om hur din webbplats mår - alla siffror måste inte vara gröna, men det är bra att hela tiden ha mål att sträva mot.
  3. XML-sitemap
    Har din webbplats en XML-sitemap? Detta är ganska lätt att kontrollera då den oftast brukar ligga på adressen domän.se/sitemap.xml eller om du har Litiums e-handelsplattform så bör den ligga på domän.se/sitemap.axd. Hittar du inget på några av dessa adresser kan du kontrollera om adressen ligger med i din robots.txt fil. Gå då till domän.se/robots.txt. Har du ingen XML-sitemap rekommenderar jag dig att försöka skapa detta. På Google Search Central hittar du lite mer info om Sitemaps och regler kring dessa.
  4. Google Search Console
    När du har skapat din sitemap rekommenderar jag att du laddar upp denna på Google Search Console - klicka på "Sitemap" i menyn och skriv in din sitemaps adress. Med Google Search Console får du också inblick i hur Google tolkar din webbplats prestanda och tillgänglighet. Under "Page Experience", "Core Web Vitals" och "Mobile Usability" i menyn kan du se hur Google bedömer din webbplats, samt få en möjlighet att djupdyka i rapporter som ger dig en detaljerad förståelse av din webbplats tekniska hälsa.
  5. URL-struktur
    Har du en bra URL-struktur ska denna vara lätt att läsa och förstå. Man ska helst kunna följa webbplatsens hierarki och den bör gärna innehålla några sökord. Det ska vara lätt att förstå vad man kan förvänta sig på sidan innan man klickar på länken så att säga. Ett exempel på en bra URL-struktur är friluftsbutiken.se/dam/skor/kangor/vandringskangor/. Här förstår vi direkt vad vi kan förvänta oss på sidan och vi ser att URL:en är optimerad för "vandringskängor dam". Försök alltid att undvika kryptiska URL'er som till exempel friluftsbutiken.se/catalog/products/id-sl-7754 där varken sökrobotar eller människor kan tyda innehållet.

Jag hoppas du lärde något nytt och fick en bättre förståelse av teknisk SEO än du hade innan. Vill du lära mer om teknisk SEO finns det massor av bra info att ta del av på nätet - några bra länkar jag kan dela med mig av är MOZ.com och Ahrefs.com.

Är du ansvarig för ditt företags e-handel, men inte hinner med att göra analyser och åtgärda de problem som dyker upp? Då hjälper vi dig gärna. Motillo Growth Team hjälper e-handlare i hela Sverige med att förbättra sina webbplatser och öka sin försäljning. Kontakta oss så berättar vi mer!

Lycka till med din e-handel och framgångarna på Google!

#motilloseofredag

Fler intressanta artiklar

Code in the Dark 29 november
Event
Code in the Dark 29 november
Är du redo för en kväll fylld av kodning och gött häng? Bra! Då ska du markera den 29 november i din kalender för Code in the Dark 🤖🍻
Läs mer
Varför skiljer sig konverteringsdata mellan GA4 och Google Ads?
Growth Team
SEM
Varför skiljer sig konverteringsdata mellan GA4 och Google Ads?
Undrar du varför Google Analytics 4 och Google Ads visar olika konverteringssiffror? Läs mer om de vanligaste orsakerna bakom skillnaderna och få tips på hur du tolkar datan smartast!
Läs mer
Motillo utses till Gasellföretag för andra året i rad
Nyhet
Motillo utses till Gasellföretag för andra året i rad
Det är med stor stolthet som vi tar emot utmärkelsen Gasellföretag 2024.
Läs mer