Tips på hur du som redaktör kan öka tillgängligheten på din webbplats

Vi har tidigare publicerat en artikel om de utökade lagkraven inom tillgänglighet, som från sommaren 2025 även kommer att omfatta e-handel. Den här artikeln ger dig som webbplatsredaktör praktiska tips för att säkerställa att ditt innehåll redan nu är tillgängligt för alla användare.

En webbplats är ett levande ting, och därmed är tillgänglighetsarbetet inte en engångsinsats utan ett löpande arbete. Förutom de många tekniska och mer kodrelaterade punkterna från WCAG kring säkerställande av en tillgänglig webbplats, så finns det även saker som är direkt relaterat till redaktörens arbete.

Rubriker och textinnehåll

Oavsett om det gäller produkttexter, artikelsidor eller annat innehåll så är texten ofta grunden i den mesta information som förmedlas. Det är viktigt att tänka på att skriva text som är så lätt att förstå som möjligt. Att se till att text har god läsbarhet och är förståelig är även en av WCAGs riktlinjer för tillgängligt innehåll. Här är några tips på vad man kan tänka på när man skapar tillgängligt textinnehåll på sin webbplats.

  • Undvik onödig komplexitet i texten, och förklara gärna tekniska termer om dessa behöver användas.
  • Se till att strukturera innehållet så att det är lätt att följa. Använd rubriker, listor och kortare stycken för att göra texten mer tillgänglig.
  • Tänk på att det finns ett syfte bakom rubriksnivåer och se till att rubriker används i rätt ordning. En h3:a ska exempelvis alltid ligga under en h2:a. Detta är viktigt för skärmläsare och andra hjälpmedel.
  • Text ska ha tillräcklig kontrast mot bakgrunden för att vara läsbar. Det finns många olika verktyg för att mäta kontraster. Ett exempel på verktyg: Web Accessibility Color Contrast Checker - Meet WCAG Conformance (accessibleweb.com)
  • Se till att det går att förstå vart en länk leder även om dessa lyfts ut ur sitt sammanhang. Detta är särskilt viktigt för användare av skärmläsare, som ofta navigerar mellan länkar.

Erbjud gärna ditt innehåll i flera olika format. Komplettera med video, ljud och bild för att öka tillgängligheten och underlätta för personer med läs – eller andra kognitiva svårigheter.

Bild, ljud och video

Till skillnad från text, där det rekommenderas att använda andra medier för att förtydliga innehållet, är det ett krav enligt WCAG att bild, ljud och video alltid kompletteras med text.

Innehåll bör aldrig vara beroende av endast ett sinne, som syn eller hörsel, för att förstås. Idag finns många bra hjälpmedel för att göra text tillgänglig, såsom skärmläsare och taktila enheter för personer med synnedsättningar.

När det gäller bild, ljud och video behövs dock kompletterande alternativ för att säkerställa att informationen kan uppfattas på flera sätt. Några tips för att göra användningen av olika medier mer tillgängligt:

  • Skriv alt-texter som beskriver vad bilden föreställer och dess relevans för innehållet. Lägg inte till ”En bild av”, eller ”En video med” som inledning av alt-texten. Detta framgår ändå av HTML-elementet. Däremot kan det i vissa fall vara givande att beskriva vilken typ av bild det är i slutet av alt-texten. T.ex ”En illustration” eller ”Ett foto”.
  • Om du använder förinspelade filmer eller ljud på din webbplats, ska det finnas textalternativ som beskriver innehållet.
  • Videor som innehåller ljudspår ska ha undertexter som speglar vad som sägs. Använd helst en videospelare som tillåter att undertexter slås på eller av, i stället för att bränna in undertexterna direkt i videon.

Tillgänglighetsredogörelse

Om du omfattas av lagen ska även en tillgänglighetsredogörelse finnas på din webbplats. Denna ska enkelt kunna nås utan att behöva navigera flera steg in i webbplatsen. Lägg gärna en länk i footern på webbplatsen till din redogörelse.

I din tillgänglighetsredogörelse ska ditt arbete med tillgänglighet redovisas. Den ska bland annat innehålla status av hur tillgänglig din webbplats är med kända brister och planerade åtgärder för detta. Det ska även finnas en direktlänk till hur en användare kan rapportera brister inom tillgänglighet på webbplatsen.

Var du kan hitta mer information om de nya kraven

Digin.nu är en webbplats som handlar om digital inkludering och tillgänglighet. Webbplatsen drivs gemensamt av flera svenska myndigheter. Här får du en bra översikt av tillgänglighetsdirektivet.

PTS (Post- och telestyrelsen) är marknadskontrollmyndighet och en av flera tillsynsmyndigheter för lagen i Sverige. Ta del av information om lagen om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet.

Behöver du hjälp med tillgänglighet?

Glöm inte att från och med den 28 juni 2025 så omfattas även e-handel i Sverige av lagen om tillgänglighet. Förbered din webbplats för framtiden redan idag. Behöver du stöd i att genomföra en tillgänglighetsanalys eller uppdatera din webbplats enligt de nya kraven? Kontakta oss för hjälp och rådgivning.

 

 

Fler intressanta artiklar

Webinar - Förbered din webbplats för de kommande tillgänglighetskraven
Event
Webinar - Förbered din webbplats för de kommande tillgänglighetskraven
Motillo och Litium bjuder in till ett kostnadsfritt webinar med vår Frontend Lead Developer Joakim Gudmunds och UX designer Sebastian Edman
Läs mer
WCAG - vad innebär det för dig som e-handlare?
Litium
WCAG - vad innebär det för dig som e-handlare?
Web Content Accessibility Guidelines, WCAG, är riktlinjer som syftar till att öka tillgänglighet för användare med funktionsvariationer på internet. Sommaren 2025 träder riktlinjerna i kraft.
Läs mer
SEO-guide för din e-handel
SEO
Growth Team
SEO-guide för din e-handel
I dag är e-handel en framstående och konkurrensutsatt del av handeln där det är avgörande att sticka ut och synas bland mängden av sajter. För e-handlare är SEO numera inte bara en valmöjlighet - det är en nödvändighet.
Läs mer