WCAG - vad innebär det för dig som e-handlare?

Baserat på EU:s tillgänglighetsdirektiv skärps kraven kring tillgänglighet den 28 juni 2025. Web Content Accessibility Guidelines, WCAG, är riktlinjer som syftar till att öka tillgänglighet för användare med funktionsvariationer på internet. Syftet med detta är att skapa ett mer inkluderande samhälle och öka tillgängligheten för produkter och tjänster, vilket även inkluderar e-handelstjänster.

God tillgänglighet underlättar för alla 

Enligt WHO så lever cirka 16% av befolkningen med någon form av funktionsnedsättning. Funktionsnedsättningar kan vara allt från motoriska och kognitiva till nedsättningar inom hörsel och syn. Alla typer av funktionsnedsättningar behöver du som e-handlare även ta hänsyn till på webben. En väl tillgänglighetsanpassad webbplats underlättar inte bara för personer med en funktionsnedsättning - det ökar användbarheten för alla besökare. En funktionsnedsättning behöver inte vara permanent, utan kan i många fall vara tillfällig eller till och med situationsbaserad. 

 

Exempel på situationsbaserad nedsättning

En person står i tunnelbanan och har precis hittat till din webbplats och är intresserad av  produkten du erbjuder. På produktsidan finns en video som innehåller informationen som besökaren behöver veta för att överväga att slutföra köpet. Tyvärr är det bullrigt och inte möjligt att höra vad som sägs i videon. Som tur är har ni haft detta i åtanke och all information finns även tillgänglig  som text i anknytning till videon. 

Besökaren av webbplatsen kan samtidigt endast hålla i telefonen med en hand för att inte tappa balansen. Med god placering av knappar, länkar och tillräckligt stora klickytor går köpet ändå smidigt att genomföra.  Det här är endast ett av många exempel på en situation där vem som helst har nytta av en tillgänglighetsanpassad webbplats. 

 


De fyra principerna inom tillgänglighet 

För att kategorisera de olika tillgänglighetskraven delar man in det i fyra principer.  

  • Uppfattningsbart
    Allt innehåll ska gå att ta del av på samma villkor oavsett förmåga. Detta innebär att vi behöver tänka på hur vi presenterar allt innehåll - både kring val av media och den visuella presentationen. Bilder, ljudklipp eller video behöver alltid kompletteras med text för att göras tillgängliga.  Gränssnittet behöver samtidigt ha goda kontraster och fungera lika bra i gråskala som med färg. 

  • Hanterbart
    Är webbplatsen lätt att hantera? Fungerar navigering och köpflödet fullt ut oavsett om användaren använder sig av någon form av hjälpmedel eller tangentbord och mus? Ett enkelt test är att försöka slutföra ett köp genom att navigera på webbplatsen med enbart tangentbordet. Är detta möjligt så fungerar det oftast även bra med de hjälpmedel som finns. 
  • Begripligt 
    Här handlar mycket om att all information är lätt att förstå. Både att läsa och att hjälpmedel kan läsa texten korrekt så att allt är begripligt. Saker att tänka på för dig som skriver texter är att inte använda svåra ord, jargong och förkortningar. All text bör vara skriven på klarspråk. 
  • Robust
    Det finns många olika enheter och webbläsare som besökare använder när de navigerar till din webbplats. Koden behöver därför vara robust skriven och testad för att fungera lika bra oavsett var den renderas. 

    Mer specifikt vilka krav som behöver vara uppfyllda specificeras bland annat i WCAG 2.1. Lagkravet säger att alla punkter i WCAG med nivå A eller AA behöver följas för att webbplatsen ska räknas som tillgänglighetsanpassad. 


Vad kan du som e-handlare göra själv redan idag? 

God tillgänglighet kräver arbete på flera olika områden. Allt handlar inte om kod och design, utan vissa delar berör direkt själva innehållet.
Här är några tips på saker du kan tänka på för att öka tillgängligheten på din webbplats. 

  1. Strukturerad text: Använd korrekta rubriknivåer för att göra det enkelt för både skärmläsare och andra besökare att scanna av innehållet och hitta det som eftersöks. Punktlistor är ett snyggt sätt att lista innehåll och gör det lätt att ta till sig. 
  2. ALT-texter på bilder: En ALT-text ska med kortfattad text beskriva vad som visas på bilden. Du behöver inte inleda allt-texten med ”En bild av XXXX”. Detta blir överflödig information när det genom html-koden redan är tydligt att det är en bild. Men avsluta gärna ALT-texten med att säga om det är ett foto, en illustration eller vilken typ av bild det är. 
  3. Skriv med klarspråk: Undvik krångliga ord, förkortningar eller uttryck som inte alla kan förstå. 


Behöver du hjälp med tillgänglighet? 

Kontakta vår kollega Joakim Gudmunds för att få hjälp med både tillgänglighetsanalys och implementation av åtgärder för din e-handelswebbplats. Vi hjälper dig även på vägen med innehållsarbetet och hur du kan nå upp till de kommande lagkraven. 

 

Fler intressanta artiklar

Code in the Dark 29 november
Event
Code in the Dark 29 november
Är du redo för en kväll fylld av kodning och gött häng? Bra! Då ska du markera den 29 november i din kalender för Code in the Dark 🤖🍻
Läs mer
Varför skiljer sig konverteringsdata mellan GA4 och Google Ads?
Growth Team
SEM
Varför skiljer sig konverteringsdata mellan GA4 och Google Ads?
Undrar du varför Google Analytics 4 och Google Ads visar olika konverteringssiffror? Läs mer om de vanligaste orsakerna bakom skillnaderna och få tips på hur du tolkar datan smartast!
Läs mer
Motillo utses till Gasellföretag för andra året i rad
Nyhet
Motillo utses till Gasellföretag för andra året i rad
Det är med stor stolthet som vi tar emot utmärkelsen Gasellföretag 2024.
Läs mer