CyberPhoto valde Motillo Growth Team

CyberPhoto AB startades 1955 och har sedan 1995 sålt fotografisk utrustning på nätet, det gör dem till en av de allra första i Sverige att driva e-handel. Mycket har hänt sen mitten av 90-talet och ännu mer sen -55. CyberPhoto har blivit utnämnda till Årets e-handlare inte mindre än 16 gånger av Pricerunner och är en av branschens största aktörer.

Uppdrag

Många e-handlare har ett begränsat e-handelsteam som består av ett antal personer som ofta också sitter på flera stolar. Det kan innebära en hög kostnad ha en SEO-specialist eller digital marknadsförare anställd på heltid när det faktiska behovet kanske ligger runt 15-20%, så var även fallet för CyberPhoto. I det interna marknadsteamet ligger mycket fokus på att skapa content till sajten och sociala medier, något som är mycket uppskattat av kunder och målgruppen i stort. För att koppla ytterligare grepp om digital annonsering, konverteringsoptimering och analys påbörjades 2021 ett samarbete mellan CyberPhoto och Motillo Growth Team. 

Lösning

I uppstarten av samarbetet gjordes en så kallad Growth Audit där Motillo Growth Team gick igenom mer än 200 mätpunkter både on- och off-site. Detta görs för att mäta hälsan på sajten och alla insatser som görs och resulterar i ett utgångsläge. Insatser som behöver göras rankas därefter enligt effort/impact och lägger grunden för arbetet framåt. Baserat på auditens sökanalyser på både sajt och Google skapades nya SEO-optimerade kategorier, detta för att säkerställa hög organisk ranking. I kombination med SEO startades även annonsering på Google i form av en Performance Max-kampanj. I tillägg till SEM annonseras det även på sociala medier, både för att stärka varumärket och visa olika kampanjer.  

Resultat 

Sedan starten har annonseringen haft en väldigt hälsosam ROAS och ger hög avkastning på den investerade budgeten, både på Google och Meta. För SEM och katalog-annonsering på sociala plattformar krävs att man har en hälsosam shoppingfeed. Denna har Motillo optimerat för att fungera på såväl Google, Meta och prisjämförelsesajter.

En stark hygienfaktor för alla aktiviteter är att spårning finns uppsatt och fungerar som den ska. Grundlig analys av Google Analytics har utförts och vissa ändringar har gjorts för att säkerställa skiftet från Universal Analytics till Google Analytics 4.

SEO-arbetet sker löpande och varje månad väljs nya ord ut med potential för att optimeras och öka i ranking. Totalt övervakas mer än 200 sökord och sedan starten har de i genomsnitt ökat i ranking med 23%.

Motillo Growth Team har visat ett intresse och en vilja att hjälpa oss driva CyberPhoto framåt på en nivå som vi sällan har mött tidigare.

Deras samspel kring viktiga delar som analys av hemsidan, SEO, SEM och  Paid Social har varit av betydande vikt för oss den senaste tiden.

Image of person
Victoria Kronberg Marknadsföringsansvarig, CyberPhoto
Quote symbol

Ett nära samarbete med täta avstämningar

Som en förlängning av marknadsavdelningen jobbar Motillo Growth Team tätt tillsammans med CyberPhoto. Kontakt mellan Motillos specialister och teamet på CyberPhoto sker varje vecka och en gång i månaden samlas alla för att tillsammans gå igenom resultat och åtgärder framåt.

– Vi har ett mycket gott samarbete med Motillo och deras Growth Team. De är en kunnig partner med engagerade medarbetare med hög professionalism, avslutar Victoria Kronberg på CyberPhoto. 

Besök gärna CyberPhoto på cyberphoto.se!

Låt oss skapa något bra tillsammans. Hör av dig!

Motillo. Expanding your online business.

Kontakta oss