Fondprodukters nya e-handel för B2B får höga betyg i Google Lighthouse

Fondprodukter är återförsäljare inom skytte, jakt och fiske och vi har precis lanserat deras nya e-handelslösning.

Från enkel e-handelsmodul till flexibel Cloud-lösning från Litium

När vi kom i kontakt med Fondprodukter hade de redan en e-handelslösning som erbjöd möjlighet för deras återförsäljare att lägga ordrar. Lösningen var en relativt enkelt modul som erbjuds som ett tillägg till affärssystemet, men hade begränsningar i hur produkterna kunde struktureras och hur sajten kunde anpassas utifrån verkligt kundbeteende. Sedan en tid hade lösningen fått större och större prestandaproblem.

Vårt förslag var att gå över till Litium On-Demand Cloud, som erbjuder CMS, PIM (Product Information Management) och E-handel och att vi integrerar den mot deras befintliga affärssystem (Pyramid) för att synka relevanta data som kunduppgifter, prislistor, lagersaldon och ordrar. Genom Litiums inbyggda PIM kunde en bättre produktstruktur skapas, där information som är gemensam mellan fler produkter enkelt kan delas och inte behöver hanteras dubbelt. 

 

Höga betyg i Google Lighthouse

Vi har även arbetat aktivt med att den nya e-handeln ska byggas optimalt utifrån de områden som testas i analysverktyget Google Lighthouse: Performance, Accessibility, Best Practise och SEO. Prestanda-delen är just nu mer aktuell än någonsin i och med Googles senaste uppdatering, där prestanda blir en tydligare rankingfaktor för resultaten i Googles sökmotor. Kort sagt: en snabb sajt har alltid varit viktigt för besökaren, men nu blir det även viktigt för e-handlares synlighet i sökmotorer. 

Att nå höga betyg från start innebär att frågan behöver lyftas tidigt i projektet så att de beslut som tas kan göra detta möjligt. Att bibehålla höga betyg handlar om att efter lanseringen fortsätta att hålla koll på vilka förändringar som sker och hur detta påverkar den egna lösningen. Man behöver även säkerställa att den plattform som väljs inte står i vägen, utan tvärtom har prestanda högt upp på agendan. Här känner vi oss fullständigt trygga med Litium som plattform.

Är det viktigt att få bra betyg i Lighthouse, eller är det bara "vanity metrics"?

"Vanity metrics" är en begrepp som syftar till nyckeltal som är kul att visa upp men som inte har någon större betydelse i slutändan. När det kommer till Lighthouse så är det därför relevant att titta på vilka områden som de bedömer och då märker man ganska snabbt att det är det handlar om sunt förnuft. De flesta vill nog att deras e-handel ska vara snabb, tillgänglig för alla, vara byggd enligt gängse normer och vara synlig för sökmotorer. Någon kan ibland invända mot Performance-betyget som de får. "Men vår sajt känns ju jättesnabb! Hur kan den då får 29 i betyg?". Värt att känna till då är att Lighthouse utgår ifrån mobila enheter utan blixtsnabba uppkopplingar, vilket representerar många användare idag. Och när det betyget översätts till rankingen i Googles sökmotor, då finns det goda skäl att förbättra detta oavsett om man håller med eller inte.

Så ja, detta är i högsta grad relevanta nyckeltal att mäta för alla som driver e-handel idag.

Fortsatt vidareutveckling för att skapa den bästa kundnöjdheten

För Fondprodukter så har de första ordrarna nu kommit in och råder ingen brist på nya, kreativa idéer kring hur de ska erbjuda sina kunder den allra bästa digitala upplevelsen. Vi ser fram emot det fortsatta arbetet och tackar för förtroendet.

Besök Fondprodukters nya e-handel för B2B.

Employee image
Är du nyfiken på att höra vad vi kan göra för dig? Hör av dig så berättar vi mer om hur vi jobbar med våra e-handelsuppdrag.

Fler intressanta artiklar

Bufab and Apex choose Motillo as their new e-commerce partner
Nyhet
Kundcase
Litium
Bufab and Apex choose Motillo as their new e-commerce partner
Bufab is a global supply chain partner offering a comprehensive range of C-parts, from traditional fasteners to complex, machined, and assembled components in various materials.
Läs mer