Resultat
Med hjälp av strategisk SEO har Infracenter ökat sina topp 10-placeringar från 37 sökbegrepp till 62 under 2022. Att vara med i Topp 10 säkerställer att ni syns på Googles förstasida, vilket ger betydligt fler klick än de placeringarna som kommer efter.
Under andra halvan av året ökade intäkten från Google Ads med 53% jämfört med året innan. Ökningen i sig säger inte så mycket men i relation till att spenderad budget samtidigt sänktes med 35% så är det lättare att se att det är ett fint resultat. Detta gav en ökning av ROAS med 134%.
Genom strategisk marknadsföring på Meta, Facebook och Instagram, har vi nått en stor andel personer som inte hört talas om Infracenter innan. Vi har gått från att presentera varumärket och produkten för en relativt bred målgrupp, för att sedan jobba oss neråt i kundresan och arbeta med mer konverterande kampanjer. Vi ser att vi når relevant målgrupp genom en hög klickfrekvens och väldigt låg bounce rate på trafiken från Meta. Kombinerat med SEM-annonseringen på Google har vi hittat rätt recept på hur vi kan bearbeta målgruppen som den här typen av produkt kräver.
Vi har även utvärderat recensionsverktyg tillsammans. Valet föll på Lipscore som nu är implementerat på sajten. Recensioner är väldigt viktiga och de flesta gör idag grundlig research innan de genomför ett köp. En positiv recension kan vara det som till slut gör att personen väljer att konvertera - och därmed blir en kund!