Kellfri först ut på Litium 8

Kellfri är en helhetsleverantör av prisvärda produkter med svensk konstruktion, för alla typer av lantbruk. Med kontroll på hela kedjan, från idé till färdig produkt erbjuder de möjligheten för fler att driva verksamhet på landet. Företaget startades år 1952, omsätter ca 300 miljoner SEK och har idag 70 engagerade medarbetare. Huvudkontor ligger i Skara, Sverige. Försäljning finns även i Norge, Finland, Danmark, Storbritannien, Polen och Tyskland. Kellfri AB är en del av Salix Group, en handelskoncern och affärsområde inom Volati. Volati är noterade på Nasdaq Stockholm. Mer information och kontaktuppgifter finns på: www.kellfri.se

Kellfri valde 2021 att ingå ett strategiskt partnerskap med oss på Motillo, som fick i uppdrag att utveckla en ny e-handelslösning för Kellfri, Lantbutiken och Swekip.

Ökad andel via e-handel

Kellfri har de senaste åren noterat att allt fler av deras kunder föredrar digitala försäljningskanaler och idag står e-handeln för nästan en tredjedel av den totala omsättningen. Som ett steg i en ökad digitalisering så valde Kellfri 2021 Motillo som ny e-handelspartner, och gav oss i uppdrag att utveckla en helt ny lösning baserad på Litium som plattform.

Vi vill erbjuda våra kunder marknadens bästa kundupplevelse

Som Nordens ledande aktör med försäljning av prisvärda produkter till alla som vill leva nära djur och natur, vill vi på Kellfri erbjuda våra kunder marknadens bästa kundupplevelse. Under corona har vi själva fått bevis på att e-handeln kommer fortsätta att öka och där passar Litiums lösning oss perfekt. Att Motillo dessutom har kompetens för att se hela kundresan gör oss tillsammans ännu starkare.

Image of person
Carl-Axel Svensson VD Kellfri
Quote symbol

 

 

E-handel som försäljningskanal i en traditionell bransch

Kellfris mission är att göra det möjligt för fler att driva verksamhet på landet. För att göra det erbjuds ett brett sortiment av produkter som har bra kvalitet och ett bra pris. Genomsnittskunden hos Kellfri är 61-årig och driver eget lantbruk i liten till medelstor omfattning. Ofta är det samma person som genomför mycket av det fysiska arbetet på gården. Att handla måste vara enkelt och tillgängligt, på villkor som utgår från den typiske lantbrukaren.

Goda förutsättningar att driva och leda e-handelsutvecklingen

Jag blir väldigt glad över den digitala satsning som Kellfri gör. De verkar inom en vertikal där det händer väldigt mycket och där Kellfri i samarbete med Motillo har goda förutsättningar att driva och leda e-handelsutvecklingen i detta område.

Image of person
Arne B Andersson E-handelsrådgivare & Styrelseledamot Motillo
Quote symbol

 

Först ut på Litium 8

För att möjliggöra en effektiv hantering av flera tusen produkter, med försäljning i olika länder och med information på flera språk, krävs en plattform som är förberedd för global e-handel. Kellfri valde därför Litium som plattform, en etablerad lösning som används av retailers, B2B-bolag och brands med tillväxtambitioner. 

I och med att Litium 8 var nära lansering när projektet startade så togs beslutet att delta slutfasen av produktutvecklingen, för att möjliggöra att de nya sajterna lanserades på den senaste versionen av Litium. Bland fördelarna kommer en helt ny tekniskt grund, baserat på .NET Core, men även nya funktioner som en e-handelsansvarig har glädje av, t ex möjlighet att få en grafisk översikt för pågående kampanjer - och att utvärdera dem baserat på genererad försäljning. I början av 2022 lanserades Kellfris nya sajt och blev då den allra första e-handelssajten som gick live på Litium 8. 🎉

Tre separata sajter som ryms i samma tekniska plattform

Förutom Kellfris egen e-handel så drivs även Lantbutiken och Swekip av samma marknadsavdelning. Med hjälp av Litiums smarta multistore-stöd kommer de att kunna administrera samtliga separata sajter med allt ifrån innehållshantering till kampanjer, med en och samma inloggning. Den information som organisationen vill dela mellan sajterna kan göra det enkelt, samtidigt som varje sajt kan utformas helt fritt när det kommer till innehåll, design och struktur.

Nyfiken på hur resultatet blev? 

Det är få branscher som inte berörs av e-handel idag

Att driva en genomtänkt e-handel är inget hokus-pokus. Det handlar om att erbjuda sina kunder möjlighet att beställa på det sätt som de önskar. Kellfri är ett bevis på att detta även gäller traditionella branscher. Vi är väldigt glada att de valde oss som partner på den fortsatta resan mot deras vision: "På Nordens alla gårdar."

Image of person
Jakob Twedmark VD Motillo
Quote symbol

Fler intressanta artiklar

Bufab and Apex choose Motillo as their new e-commerce partner
Nyhet
Kundcase
Litium
Bufab and Apex choose Motillo as their new e-commerce partner
Bufab is a global supply chain partner offering a comprehensive range of C-parts, from traditional fasteners to complex, machined, and assembled components in various materials.
Läs mer