Kransens Gummi siktar mot att ha Sveriges främsta e-handel inom sin bransch

 

Hösten 2021 inledde Kransens Gummi och Motillo ett samarbete med målet att skapa en modern e-handel som var flexibel och anpassningsbar efter Kransens Gummis branschspecifika behov. Det ledde till ett projekt som ställde höga krav både på det interna teamet hos Kransens Gummi och på projektteamet från Motillo.

 

Med en historia som spänner över 30 år är Kransens Gummi en av Sveriges främsta däckgrossister. Den huvudsakliga verksamheten utgörs av däckförsäljning B2B men de har även ett antal däckverkstäder och på det sättet även en direktlänk till slutkund. Huvudkontoret ligger i Trosa och där arbetar cirka 20 medarbetare. På lagret finns i genomsnitt 30 000 däck som kan levereras till återförsäljare i stor-Stockholm och östra Södermanland samma dag. 

Första uppgiften på nya jobbet: att hitta en ny e-handelspartner och plattform

Mattias Olsson började som IT-chef på Kransens Gummi 2021. En av de första uppgifterna blev att välja en ny e-handelspartner och en teknisk plattform som kunde stötta de framtida planerna. Det var i denna process som Mattias kom i kontakt med Jakob Twedmark på Motillo. Mattias har hela tiden varit den primära kontaktpersonen och medverkat från upphandling till lansering:
– Redan i upphandlingsfasen var Jakob öppen och ärlig och visade bra förståelse för vad vi ville uppnå. Samarbetet med Motillo har fungerat superbra. 

Valet av plattform föll på Litium och Motillo valdes som partner. Tack vare Mattias långa erfarenhet av IT, och med det en förståelse för komplexiteten i större webbprojekt, fungerade dialogen med Motillos webbutvecklare bra under projektets gång.

 

Utvecklarna har kontinuerligt snappat upp vad vi vill göra och kommit med många egna bra förslag, det uppskattar jag verkligen!

X

Image of person
Mattias Olsson IT-chef, Kransens Gummi
Quote symbol

Användarvänlighet ett prioriterat område från start

Det största problemet med den gamla plattformen menar Mattias var att det var svårt att hitta produkter. Sökbarheten var begränsad och produkterna hade ingen genomtänkt presentation eller visualisering. Det här blev extra viktigt att fokusera på under arbetet med den nya e-handeln. Sebastian Edman, UI- och UX-designer på Motillo beskriver arbetet med Kransens Gummi ur sin synvinkel:
– Det här var ett väldigt roligt projekt på en hög teknisk nivå. En av de största uppgifterna var att optimera hela flödet, från det att man kommer in på sidan till att man gjort alla val och lagt en order. Vi har haft ett mycket tätt samarbete och även fått testa funktioner på slutanvändare under projektets gång, det är faktorer som bidrar till att det blir bra resultat.

Den nya lösningen ersätter inte säljarna

Kransens Gummi lägger stor stolthet i att de är personliga och tar sig tid för sina kunder. Syftet med en ny e-handel är inte att bygga bort säljarnas funktion utan i stället att öka andelen webbordrar och frigöra tid. Tid som kan läggas på ännu mer kundvård och utveckling.
– Moderna distributörer och grossister inser idag att livs levande säljare och e-handel både kan och bör kombineras. Det finns situationer där kunderna föredrar att handla via e-handel – precis som det finns tillfällen där den personliga kontakten behövs och uppskattas mer. Kransens Gummi har insett att den här kombinationen är en viktig framgångsfaktor och det är väldigt kul att vi får bistå med vår hjälp i deras resa framåt, säger Jakob Twedmark, VD på Motillo. 

 

Satsar på hela landet med nya e-handeln

Med investeringen i en ny e-handel ser Mattias ljust på framtiden för Kransens Gummi:
– Vi siktar på att växa och med hjälp av den nya plattformen vill vi göra hela Sverige till vår marknad, samtidigt som vi tillhandahåller Sveriges främsta e-handel inom vår bransch. Vi är väldigt starka i Mälardalen men nu har vi chansen att nå ut bredare. Feedbacken vi har fått på den nya e-handeln är väldigt positiv. Den är betydligt snabbare än den gamla och det är mycket lättare att hitta artiklar, avslutar han.

Employee image
Är du nyfiken på att höra vad vi kan göra för dig? Hör av dig så berättar vi mer om hur vi jobbar med våra e-handelsuppdrag.

Fler intressanta artiklar

Bufab and Apex choose Motillo as their new e-commerce partner
Nyhet
Kundcase
Litium
Bufab and Apex choose Motillo as their new e-commerce partner
Bufab is a global supply chain partner offering a comprehensive range of C-parts, from traditional fasteners to complex, machined, and assembled components in various materials.
Läs mer