KRONAS skidor går mot rekord med Growth Team

KRONAS Skidor tog hjälp av Motillo Growth Team inför säsongen 23/24. Genom att ta ett helhetsgrepp om e-handelns prestation och digitala marknadsföring ser de ut att gå mot sin bästa säsong någonsin.

– Vi har under två års tid laddat upp och försökt bygga ett produktsortiment och en prisstrategi för att lyckas med vår webbsatsning. Vi tog kontakt med Motillo Growth Team för att effektivisera och få hjälp att nå ut med vårt erbjudande på ett bättre sätt än vad vi lyckats med själva, säger Christer Rosenlund, ägare av KRONAS Skidor.

 

0%
Fler användare än föregående år (okt-nov)
0%
Högre omsättning än föregående år (okt-nov)
0%
Högre ROAS på Google Ads

Uppdrag

Hos KRONAS hittar du både ny och begagnad skidutrustning. De har byggt upp ett sortiment med de allra senaste skidorna och pjäxorna och kompletterat  med  begagnat till riktigt bra pris.  De har valt att kalla sin prisstrategi för "Härligt Pris", där de  vill leva upp till ett ärligt och ett bra pris för konsumenten. Genom återanvändning och försäljning av begagnade produkter vill de dessutom bidra till ett ökat miljötänkande och lite lägre priser, som i sin tur ger barn och vuxna ökad möjlighet att åka mer skidor.

Grunden i KRONAS verksamhet är den fysiska butiken på Hammarö utanför Karlstad, men de senaste åren har e-handeln fått högre prioritet. Som ett led i att få e-handeln att växa ännu mer ville KRONAS ta ett helhetsgrepp för att hitta dold potential och optimera sitt arbete med webbplatsen. Det efterfrågades också ett enklare sätt att se resultatet av alla insatser på ett och samma ställe. Eftersom de är ett familjeföretag, där alla gör lite av varje, ville de också utbilda sig inom vissa delar för att kunna sköta del av marknadsföring och analysarbete under lågsäsong. 

Lösning

Samarbetet började med en noggrann genomlysning av KRONAS digitala annonsering, SEO och hur väl e-handeln konverterade. En grundlig genomgång av spårning, events och shopping feeds genomfördes också för att se till att alla hygienfaktorer fanns på plats.

Därefter skapades en strategi för att öka varumärkeskännedom utanför Värmland, driva trafik till e-handeln samt öka antalet konverteringar. Viss annonsering hade genomförts tidigare men nu skapades nya kampanjer som gick i linje med den nya strategin.

Mycket fokus lades på att samla in data för att kunna koppla på datadriven annonsering. För att på ett enkelt sätt kunna analysera resultat och följa i realtid så skapade en dashboard med KRONAS viktigaste KPI:er (Key Performance Indicators).

Resultat 

KRONAS har  nu tillgång till sina viktigaste KPI:er i realtid tack vare dashboarden. SEO-arbetet, i form av analys av sajten samt  sökords- och konkurrentanalys, har resulterat i  optimeringsförslag för att höja sidans ranking på Google. De viktigaste sökorden har satts under bevakning för att kontinuerligt kunna hålla koll och optimera rankningen för dessa.

Den största delen av arbetet har gjorts med annonsering på Metas kanaler samt Google. På Google har en ny Performance Max-kampanj skapats enligt best practice och det har gett bra utdelning. I tillägg har sökkampanjer skapats för närområdet för att gynna den fysiska butiken som även erbjuder slipning och vallning av skidor.

På Meta har kampanjer byggts enligt strategin - vi har gått från top funnel och jobbat oss neråt mot mer konverterande målsättningar och budskap.  Som exempel har räckviddskampanjerna i genomsnitt en CPM-kostnad (kostnad per 1000 visningar) på 16.77 kr och  trafikkampanjerna har en CTR (klickfrekvens) på 8.82%. 

En engagerad uppdragsgivare

Samarbetet med KRONAS har löpt på bra, mycket tack vare att de är väldigt engagerade och intresserade av allt som Motillo Growth Team har tagit fram vad gäller optimeringar och rekommendationer.

– Det är såklart extra kul att KRONAS är en lokal aktör vilket har gjort att vi har kunnat ses och haft fysiska möten. En annan viktig aspekt är att de är duktiga på content och har kunnat ta fram bild och rörligt material enligt våra rekommendationer - det har verkligen hjälpt till att göra annonseringen så framgångsrik, säger Lina Johansson, Specialist Paid Social och SEM på Motillo. 

Blev du sugen på att uppdatera sin skidutrustning efter att ha läst det här? Besök gärna KRONAS på kronas.se!

Om detta håller i sig säsongen ut så kommer vi att uppleva en klar resultatförbättring och nå omsättningsrekord

Samarbetet med Growth Team har fungerat bra! Vi upplever att de jobbat effektivt, snabbt och engagerat och satt sig in i vår verklighet - det är enligt min bedömning en framgångsfaktor för det här projektet. Att man sedan hållit tidsplaner och kostnadsestimat känns ännu bättre!

Image of person
Christer Rosenlund Ägare KRONAS Skidor
Quote symbol

Låt oss skapa något bra tillsammans. Hör av dig!

Motillo. Expanding your online business.

Kontakta oss