Betald annonsering

Man brukar prata om 4 typer av trafik till E-handelen; Direkt, Email, Organisk och Betald. När det gäller betald annonsering jobbar vi främst med betald annonsering online. Det kan till exempel vara genom några av följande kanaler.

SEM

Annonsering i sökresultat (SERP) på Google och Bing.

Display

Ofta klassisk bannerannonsering i diverse retargetingnätverk eller genom Google, Facebook eller affiliatenetvärk.

Social

Annonsering i Sociala nätvärk som Facebook, Instagram, Snapchat och Tiktok.

Prisjämförelse

Annonsering på prisjämförelsessiter som t.ex. Prisjakt och Pricerunner.

Vilka KPI:er är viktiga att hålla koll på när det gäller betald annonsering?

  • ROAS (Return On Ad Spend) – är ett av dom viktigaste kpi:er som kalkylerar hur mycket intäkter en kampanj har genererat.
    ROAS = (Revenue Generated from Ads / Advertising Spend) x 100
  • CPC (Cost per Click) – Hur mycket kostar varje besök?
  • CTR – (Click Thru Rate) – Hur väl konverterar annonseringen?
  • Quality Score – Hur relevant är annonseringen?
  • CR (Conversion Rate) – Vilka kampanjer konverterar bäst?
  • CPC - (Cost per Conversion) – Vilka kampanjer är mest effektiva?

Genom att ha koll på rätt KPI:er kan vi träffa rätt beslut för vart annonseringen presterar bäst och optimera där vi tror det kan finnas en potential att göra ändringar. Fördelen med en partner som ser helheten mellan alla annonsverktyg är att vi inte jobbar för att bara optimera en enda kanal men däremot ser helheten och ”lägga äggen i rätt korg”.

Efter 30 minuter vet vi om vi är rätt för er

Hej! Jag heter Troels och är ansvarig för Motillo Growth Team. Om du är nyfiken på hur vi kan hjälpa er att öka tillväxten så får du gärna boka in ett onlinemöte med mig. Det tar cirka 30 minuter och är kostnadsfritt. Lediga tider ser du i kalendern här intill och du bokar enkelt en tid som passar dig.

Under mötet så utforskar vi om vi är rätt partner för er tillväxtresa. Vi ses!

Image of person
Troels Poppe Head of Growth Team
Quote symbol