Paid Social

Inom begreppet Paid Social ryms allt som är betald synlighet på sociala medier. Vi tar ansvar för allt ifrån teknisk implementering av spårning, till uppsättning av kampanjer och optimering. Efter varje månadsslut redovisar vi resultat samt presenterar analys och åtgärder framåt. Transparens är en av de viktigaste faktorerna till ett gott och framgångsrikt samarbete.

Var och när bör ni synas? 

Det som avgör var och hur er verksamhet bör annonsera på sociala medier beror på en rad olika faktorer. Jobbar ni B2B, B2C eller D2C? Är målsättningen att först sprida kännedom om varumärket eller ska vi direkt driva konverteringar? För att ta reda på det gör vi först en analys om var er målgrupp finns och hur stor kännedom de har om er. Baserat på det väljer vi sedan ut de sociala medier som ni bör synas på och vilken målsättning vi ska ha på respektive plattform. 

Här är några av fördelarna med annonsering på sociala medier:

  1. Många människor använder sociala medier regelbundet så det är en bra plats att nå ut till en stor publik.

  2. Sociala medier erbjuder många olika annonsformat så det finns möjligheter att nå målgruppen på olika sätt.

  3. Annonsering på sociala medier kan hjälpa till att öka kännedomen om er verksamhet samt tjänster och produkter.

  4. Det finns möjligheter att målinrikta annonserna till specifika målgrupper så att man når de personer som är mest intresserade av att köpa produkterna.

  5. Sociala medier erbjuder också möjligheter att interagera med målgruppen, vilket kan bidra till att bygga upp en lojal kundbas.

Alla dessa parametrar, och fler, finns med i vårt strategiarbete och vi tar ansvar för att ta fram en bra mix av placeringar som hjälper er att nå era mål! 

 

Vilka KPI:er är viktiga att hålla koll på när det gäller Paid Social?

  • ROAS (Avkastning på investering) – visar hur mycket vi får tillbaka på varje investerad krona.
  • CPC (Kostnad per klick) – Hur mycket kostar varje klick?
  • CTR (Klickfrekvens) – Hur väl konverterar annonseringen?
  • CPM (Kostnad/1000 visningar) – Ett mått som bl.a visar hur bra vi står oss mot andra som konkurrerar om samma målgrupp
  • Reach (Räckvidd) – Hur många unika personer har nåtts av annonserna?

Genom att ha koll på rätt KPI:er kan vi snabbt se var annonseringen presterar bäst och optimera där vi ser potential i att göra ändringar. Fördelen med en partner som ser helheten mellan alla annonsplaceringar är att vi inte jobbar för att bara optimera en enda kanal -  utan ser till helheten och låter investeringen jobba där den gör mest nytta!

Efter 30 minuter vet ni om vi är rätt för er

Hej! Jag heter Troels och ansvarar för Motillo Growth Team. Är ni nyfikna på hur vi kan hjälpa er att öka er tillväxt? Boka gärna in ett kostnadsfritt onlinemöte med mig – det tar cirka 30 minuter. I kalendern bredvid hittar ni lediga tider och kan enkelt välja en som passar.

Under mötet går vi igenom era behov och ser om vi är rätt partner för er tillväxtresa. Vi hörs snart!

Image of person
Troels Poppe Head of Growth Team
Quote symbol