Vad innebär headless e-handel?
De första e-handelsplattformarna som kom innehöll oftast allt som krävdes för att driva en nätbutik, vilket på den tiden inte var speciellt mycket mer än möjligheten att lägga in produkter, sätta priser och ta emot betalningar. I takt med att e-handeln har utvecklats så har det dykt upp specialister inom mänger av områden: betalningar, frakt, marknadsföring, innehållshantering och kundlojalitet (för att bara nämna några). Det kan därför vara lite mycket begärt av en leverantör av e-handelsplattformar blir bäst inom varje enskild gren.
Detta har skapat behovet av att integrera olika system med varandra, för att alla ska kunna skapa den kombination som just de gillar bäst. Lite som att få plocka sitt eget lösgodis istället för att köpa en färdig påse Lördagsmix.
Vissa e-handelsplattformar erbjuder ingen frontend alls (enkelt uttryckt: design och innehållshantering) och det är främst dessa plattformar som brukar benämnas headless. Speciellt om de erbjuds i formen av "multi-tenant SaaS" (Software-as-a-service), där alla uppdateringar av den hanteras av plattformsleverantören.
Det finns dock exempel på plattformar som erbjuds både i headless-utförande och med möjlighet att använda ett inbyggt CMS. Vi återkommer till detta.