Idag släppte Litium sin årliga rapport om B2B-företagens utveckling inom e-handel. Vad hittar vi i 2022 års utgåva?
-
67 % av de tillfrågade företagen erbjuder digitala försäljningskanaler (65 % 2021)
-
Huvudsyftet med satsningen är fortfarande inte ökad försäljning
-
Det går att se ett skifte i vem som ansvarar för e-handeln
Tips: Läs mer om hur vi jobbar med e-handel och vilka e-handelsplattformar vi föredrar.
Kort om undersökningen Scandinavian B2B Commerce 2022
I rapporten svarade i år 924 personer som representerar företag som säljer till andra företag. Oftast är det en VD som svarar, men även försäljningschefer, marknadschefer och e-handelschefer finns bland respondenterna.
Totalt har 924 svar inkommit, ifrån Sverige, Norge och Danmark. 81 % av respondenterna säljer direkt till företagskunder, medan andra säljer till konsumenter via återförsäljare. 35 % säljer också direkt till konsument.
Några snabba nyckeltal för e-handel inom B2B år 2022
Några snabba fakta i år är:
- 67 % av de tillfrågade företagen använder digitala försäljningskanaler i någon form. En e-handelslösning är den vanligaste formen, men vissa jobbar även med leadsgenerering och offertförfrågningar.
- Av de som använder digitala kanaler räknar 73 % med att onlineförsäljningen kommer att öka kommande tre år.
- Av de som säljer digitalt är det mindre än hälften som mäter lönsamheten.