Ett första steg: definiera svaret på frågan "Varför e-handel för B2B?"
Det kan tyckas självklart att en e-handel finns till för att sälja, men det kan ibland vara att förenkla frågan för mycket. Om vi adderar några följdfrågor:
- Vilka av våra kunder passar för e-handelsförsäljning?
- Vilka av våra produkter passar?
- Kan vi visa upp våra priser öppet, eller bara för inloggade?
- Finns det även vinster internt i vår egen organisation?
- Om vi skulle börja sälja idag - är vår organisation redo?
- Finns det några negativa effekter av e-handel?
Så ja, syftet med e-handel är som regel att sälja produkter, men det är viktigt att inte glömma att ställa några frågor extra till sig själv.
En vanlig invändning mot e-handel bland företag som jobbar med B2B (oftast från någon i egna organisationen) är att "Våra produkter är för komplexa för e-handel", eller att "Våra kunder vill prata med en säljare". Det kan i vissa fall vara sanningar, men det är ofta uttryck för en osäkerhet eller rädsla internt. Jag brukar svara: "OK, det kan hända att det stämmer. Men hur kan vi verifiera det? Vilka av era kunder (befintliga OCH potentiella) kan vi prata med?"
Ett vanligt utfall är att det visar sig att farhågan stämmer för en viss del av kunderna, men inte för alla. Genom att vi då delar upp kundmassan i flera olika blir det enklare att komma framåt:
Baserat på storlek:
- Mindre kunder - lågt hängande frukt
- Medelstora
- Stora (ramavtal) - generellt mer krävande att få igång
Typ av nuvarande beställningsform:
- E-post/telefon till säljare - mycket lämplig för e-handel
- EDI/inköpssystem - mer krävande
Det går självklart att dela upp kunderna på fler sätt än detta, beroende på vilken verksamhet som bedrivs. Kontentan är dock: se inte kunderna som en enhetlig massa, för i praktiken skiljer de sig ofta åt mer än man först tänker på.