Våra samlade erfarenheter från B2B-försäljning online - Litium B2B Edition by Motillo
Istället för att uppfinna hjulet på nytt i varje projekt återanvänder vi funktioner och kunskap från olika branscher. Några exempel:
- Integrationer till de vanligaste affärssystemen, t ex Microsoft Dynamics NAV, Pyramid, Visma och Fortnox.
- Hantering av kundunika prislistor, anpassade till affärslogiken som redan finns i ert affärssystem
- Möjlighet att styra sortimentet till vissa marknader eller kunder
- Möjlighet för era kunder att hantera användare på ett smidigt sätt - med eller utan er egen inblandning
- Dashboard via Supermetrics som visar den totala försäljningen via e-handel
- Tracking i Google Analytics som visar försäljningen exkl moms
- Integration till Mailchimp för att kunna kommunicera med era kunder baserat på kundgrupp eller orderhistorik
- Anpassade automatiska välkomstmejl till nya kunder
- Löpande kundenkäter som ger realtidsinformation för kundnöjdhet
- Anpassade Mina sidor där era återförsäljare kan ser hur väl de presterar mot överenskommen budget
- Personaliserade produktrekommendationer baserade på kundgrupp, organisation och köphistorik
Gör er e-handel för B2B till mer än ett digitalt orderblock
E-handel inom B2B har potentialen att bli så mycket mer än bara en möjlighet för kunder att lägga sina ordrar digitalt. Genom att snegla på hur framgångsrika e-handlare som säljer till konsument agerar kan vi skapa ett större värde för både er och för era kunder genom en e-handel som verkligen presterar.
Att aktivt driva försäljning inom B2B genom e-handel
Det finns många som ser sin e-handel för B2B som en ordermottagning - se t ex vår analys av Litiums B2B-rapport som släpptes i våras. Produkterna är publicerade, kunderna har fått sin inloggning och nu är det bara att luta sig tillbaka? Kanske inte helt.
Vi menar att även grossister och distributörer måste arbeta aktivt med kundbearbetning, uppföljning och personalisering av innehåll. Genom att göra det så går det att lyfta sin e-handel många steg, och göra det till en aktiv försäljningskanal och inte en passiv ordermottagare.